ako som sľúbil, dávam sem preklad pravidiel z maďarska....
mňa tam zaujali hlavne stavebné pravidlá, kde sa autá delia do troch kategórií....
Street - class 1
v podstate naša ABS.....najprísnejśie, tvrdá karoséria, menšie realistické kolesá, atď....
Ultimate - class 2
niečo ako naše lexan ..... lexan karosérie povolené, nie nutné, väcšie kolesá, nemusia byť tak prekryté, atď.... v podstate čo nevyhovie kategórii street, tak štartuje tu...
Ultimate KIT
prakticky všetky stavebnice, majú povolené minimálne úpravy oproti stavebnici.... je to v podstate začiatočnícka ekonomická kategória....
skúste si to prečítať, porozmýšlať, nech sa vieme rozprávať o smerovaní do budúcna..... nejde mi ani tak o spôsob hodnotenia a bodovania... to je nepodstatné, lebo je pre každého rovnaké, ale mi ide skôr o stavebné pravidlá....
Myslím, že si tu nájde každý svoje miesto - prísny, realistickejší, stavebne a možno aj finančne náročnejší STREET, myšlienkovo voľnejší, stavebne menej náročný, odolnejší a v teréne priechodnejší ULTIMATE, ekonomický Ultimate Kit..... ale čo ich spája, je zachovanie charakteru expedičného trialu.
prepáčte miestami kostrbaté vety, venoval som sa viac obsahu ako forme..

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Šampionát HRCCT 2017 – Maďarsko
Súťažné a stavebné pravidlá – aktualizované
Viackolový scale - trial šampionát uskutočňovaný na rôznych povrchoch a terénoch....
Všeobecný popis áut všetkých kategórií
- Do súťaže sú pripustené autá s plastovou, drevenou alebo kovovou karosériou
- Hodnotené môžu byť len autá s kompletnou karosériou – hlavne nárazníky, blatníky, dvere, korba, atď.... nie sú pripustené nedokončené stavby bez hlavných častí
- Predné okno je povinné, za jazdy nesmie byť sklopené
- Pri uzavretej karosérii sú povinné dvere. Pri kabrio prevedení , alebo trubkovej konštrukcii je povinný kompletný interier – 2sedačky, palubná doska, radiaca páka, pedále, tapacír dverí... Pokiaľ je na uzavretej karosérii spustené okno, postačuje polointerier...
- Pri kabrio prevedení musí byť za sedačkami ochranný rám s výškou a šírkou v realistických rozmeroch...
- Povinný nárazník vpredu aj vzadu
- Všetky na aute použité pneumatiky musia byť rovnakého rozmeru a druhu
- Blatníky – výrezy na kolesá sa smú vyrezať len natoľko, nakoľko to je u aut skutočných sériových prípadne súťažných.... hraničné prípady doložiť fotografiami a nechať posúdiť organizátorom súťaže najlepšie ešte počas stavby aby sa predišlo vylúčeniu auta zo seriálu
- Blatníky musia byť pevne napojené na karosériu
- Riaditeľná smie byť jedine predná – prvá náprava... ostatné musia byť pevné, neriadené
- Elektronika musí byť pevne pripojená na podvozok, nesmie byť na nápravách alebo linkoch
- Elektronika musí byť v aute zakrytovaná, nesmie sa dať vidieť z vonka, ani v interiery
- Do súťaže sú pripustené všetky autá ktoré majú „scale“ karosérie v skutoćnosti existujúceho terénneho alebo nákladného auta
Vlastné stavby
- Každá samostatná stavba ktorá nemá oporu v skutočnom aute podlieha saostatnému posúdeniu organizátora seriálu – je vhodná konzultácia pred a počas stavby aby sa vylúčila neskoršia diskvalifikácia auta
- Podvozok musí mať základ v sériových komponentoch alebo musí mať rebrinovú konśtrukciu ... podvozok a aj naň uchytená karoséria musia mať realistické rozmery, proporcie
- Povolená je demontáž a montáž fabrických dielcov
- Povolené sú vlastné stavby podvozkov, prevodoviek, rozvodoviek, náprav a vśetkého, čo má auto namontované počas jazdy
- Zakázaný je DIG, ako aj akékoľvek mechanické alebo elektronické brzdenie samostatnej jednej nápravy
- Okrem samonosných náprav (CC, CX) je povolený len rebrinový rám.. pokiaľ skutočné auto má inú konštrukciu, treba konzultovať s vedením súťaže...
- Crawler – podvozky sú jednoznačne zakázané..
Zavesenie náprav
- Povolené je nezávislé zavesenie kolies, pevné nápravy a ich kombinácia
- Autá musia mať 4 tlmiče
- Tlmiče spájajú nápravy s podvozkom bez ďalších súčastí ... zakázané sú rôzne páky, kĺby, tiahla... z tohto je výnimkou kategória street, kde je povolené cantilever uchytenie s tlmičmi maximálne 50mm dlhými...
Pohon
- Pohon zaobstaráva 1ks elektromotora... jeho výkon, ako aj výkon a napätie pohonnej batérie nie sú obmedzené
Pohyb vozidla
- Pohyb auta smie by´t len pomocou kolies namontovaných na aute.... výnimkou je pohyb pomocou navijáku, kde nie je potrebné aby sa kolesá odvaľovali po trati, môžu sa šmýkať....
- Pohyb zabezpečuje 1ks motora, a 2 resp 3 kardanové hriadele... systém MOA je zakázaný
Pojazdové plechy a ich použitie
- Na vozidle sa smú použiť pojazdové (vyprosťovacie) plechy rozmerov max 120x40x5mm, pričom použiť sa môžu len tie, ktoré sú počas jazdy na vozidle. Použitie musí byť ako v reále.. žiadna iná súčasť auta sa nesmie pouźiť na zlepšenie prejazdnosti auta (bočnica, plato, krabice.... ) ak sa predsa len použijú nepovolené časti, ide za to trest v hodnote vynechanej branky
- Materiál plechov je voľne voliteľný, ale výzor musí byť blízky skutočnému....
Naviják a použitie
- Pouźitie navijáku je povolené, ale každé 1 ukotvenie/prekotvenie lana sa počíta za 5 bodov
- Za nové použitie navijáku sa považuje aj utrhnutie lana a znovuzavesenie/nadviazanie lana..
- Pokiaľ využijeme triangulaciu, za nove navijákovanie sa považuje aj preloženie vrcholového bodu
- Použiť sa smú len komponenty ktoré sú na aute počas jazdy
- Ako uväzný bod môžeme pouźiť akýkoľvek terénnyalebo rastlinný prvok do ktorého uchytíme lano alebo kotvu
- Pokiaľ nie je žiadny úväzný bod, poźiada sa rozhodca o položenie nohy na istý bod a jeho topánka je úväznym bodom.... táto sa počas použitia navijáku nemôže pohnúť... nové miesto topánky znamená ďalší úväz...
Ťažné lano
- Na aute sa nachádzajúce ťažné lano slúži len na predlženie navijákového lana
Povinné vybavenie vozidiel:
V každej kategórii musia byť na viditeľnom a dosiahnuteľnom mieste nasledovné prvky výbavy:
- Naviják – funkčný alebo atrapa
- Bedňa
- Použiteľné ťažné lano
- Kanister na palivo
- Predné stierače
- Lekárnička
- Realistická ŠPZ
- Pullpal
- Pojazdový plech
- Elektronika zabezpečená proti vode
- Náhradné koleso
- Všetko vybavenie musí byť realisticky uchytené – nie napr. prilepený kanister uprostred plochy...
Prísluśenstvo musí byť na viditeľnom mieste.... za každý chýbajúci prvok je 30 trestných bodov
Príslušenstvo nemôže byť vyhotovené z papiera
Pravidlá špecifické pre jednotlivé kategórie:
Street – class 1
- Karoséria musí smerom dopredu a dozadu prekrývať kolesá... kolesá nemôžu byť predsadené... do bokov smie koleso – disk pretŕčať mimo karosériu max 5mm – ako rozšírenia sa môžu použiť len zhodné s fabrickými (napr loops, RC4WD, SDI)
- Pokiaľ disk neprečnieva zpod karosérie – získava auto 5 bonus bodov
- Kolesá sa musia nachádzať presne pod výrezmi blatníkov
- Karoséria musí byť tuhá – nie lexan
- Povinné čelné a predné bočné sklá.... ak sú bočné spustené, musí by´t minimálne pol-interier
- Ak sú bočné okná vytiahnuté a je vystavaný interier – 5 bonus bodov
- Povinný predný a zadný nárazník v dĺžke prekrývajúcej minimálne čelnú šírku auta
- Kolesá: disky 1,55.... 1,7..... 1,9“, pneumatika max 105mm
- Odklon tlmičov od kolmice max 20 stupňov
- Eozchod kolies min 190mm – vonkajšia hrana pneumatík
- Šírka karosérie min 160mm – merané pri klučke
- Rázvor kolies min 242mm
- Nie je prípustné karosériu upravovať (deformovať) šírku karosérie vpredu a vzadu – zakázané zužovanie
- Karoseria sa nesmie umelo naťahovať, predlžovať.... mimo štandardných fabrických rázvorov... pri samostatnej stavbe konzultovať
- Nárazníky sa môžu upravovať a meniť, ale musia vyzerať realisticky k štýlu auta
- Je povolený len predný naviják
- Je zakázaná portálová náprava
- Pri uzavretej karosérii môže byť povinná výbava vo vnútri ale viditeľná a pritom musí byť vytvorený interier..
- Len scale pneumatiky – ziadne crawler
- Náhradné kleso rozmeru zhruba ako použité pneumatiky
- Za koleso pod 100mm - .... 25 bodov bonus
Ultimate – class 2
Rozdiely oproti street
- Postačuje, ak 2 kolesá zasahujú obrys karosérie
- Minimálny rozchod – 210mm – vonkajšia hrana pneumatík
- Karoséria môže byť tvrdá alebo lexan
- Pri použití tvrdej karosérie je bonus 10 bodov
- Sú povolené autá typu truggy ako aj trubkové konštrukcie.... za kabínou musí byť vytvorený ochranný oblúk opretý do podvozku
- Povolené je zúženie karosérie vpredu a vzadu
- Minimálna širka karosérie merané pri klučkách – 160mm
- Nárazníky vpredu aj vzadu.... nemusia byť v celej šírke auta ale tvarom a rozmermi musia sedieť k charakteru auta
- Kolesá nesmú trčať cez karosériu vpredu ani vzadu
- Kolesá musia sedieť vo výrezoch blatníkov... ale podĺa charakteru auta – napr. jeep môže jedna náprava by´t odklonená max 10mm
- Tlmiče smú mať odklon od kolmice max 20 stupňov.... pri truggy, trubkovej konštrukcii a podobných autách v závislosti na charaktere je povolený odklon max45stupňov
- Povolené disky 1,55... 1,7....1,9...2,2“ spneu max 120mm
- Povinné čelné sklo a bočné sklá, ak nie sú bočné sklá alebo sú spustené tak treba aspoň polinterier...
- Povolený je predný aj zadný naviják
- Musí byť vytvorené aspoň zadné plató minimálne v šírke podvozku
Každéauto ktoré nevyhovie kategórii street sa presúva do kategórie ultimate pokiaľ vyhovuje predpisom ultimate...
Ultimate KIT
Do tejto kategórie patria len autá vybavené originálnymi neupravovanými, nerezanými lexanovými karosériami (honcho, dingo, jeep, proline karosérie atď...)
- Minimálny rozchod 220mm – merané na vonkajšej hrane kolies
- Zakázané sú portálové nápravy
- Nápravy sa môžu zužovať ale musia splniť podmienky rozmerov
- Karoséria sa nesmie rezať, zužovať, upravovať zväčšovať výrezy kolies, rezať nárazníky atď..
- Len predný naviják je povolený
- Pohonná zostava je voľná, max 2LiPol alebo 7NiMh
- Povinná výbava ako u predošlých
Pretek
- Pre samotný pretek nie je rozhodujúca rýchlosť, ale realistické a precízne vedenie auta po dráhe
- Jeden štartujúci sa na pretekoch môže zúčastniť len v jednej kategórii a s jedným autom
- S jedným autom smie štartovať len jeden súťažiaci
- Počas preteku sa prekonávajú prekážky a to po trase vytýčenej bránkami
- Jednotlivé branky majú śírku podĺa kategórií – 24 – 26 – 28cm
- Vyhráva pretekár s najnižším počtom bodov...
- Súťažiaci štartuje s počiatočnými +200 bodmi
- Po súťaži s k tomuto pripočítajú trestné body za chyby na trati
- Za dotyk branky je 15 bodov... obe tyčky sa považujú za jednu branku... ale ak po prejdení sa zas dotkne tyčky, ide o ďalší dotyk
- Pokiaľ sa použijú branky z tenisových loptičiek za tyčku sa počíta kolmé predĺženie loptičky
- Dotyk branky s konečnou platnosťou posudzuje traťový rozhodca
- Dotyk auta ruami alebo čímkolvek iným sa trestá 30 bodmi.... výnimkou je použitie prostriedkov ktoré sú na aute – napr. naviják – ktorého pouźitie na pomoc autu sa netrestá...
- dotyk zvodidiel, smerových tabuliek sa trestá 15 bodmi
- Nie je povolená pomocná osoba.... trestá sa 30 bodmi za každú príležitosť
- Každú prekážku sa musí pretekár pokúsiť prekonať... pokiaľ sa mu to nedarí, oznámi rozhodcovi ... následne po odsúhlasení prekážku obíde alebo umiestni auto za prekážku...
- Za takéto vynechanie branky alebo opustenie trate je 30 trestných bodov..
- Pokiaľ príde k poruche vozidla na sekcii, vodič má právo beztrestne na jednu opravu v dľžke max 5 minút.. toto začína plynúť od nahlásenia poruchy.... Meraný čas sa zastaví na 5 minút.. po 5 minútach pokračuje ďalej... pokiaľ auto nie je jazdyschopné, vypadáva....
- Pokiaľ súťažiaci nahlási poruchu pred odštartovaním do sekcie, na štart ide nasledujúci súťažiaci ... pokiaľ počas jeho jazdy sa nepodarí odstrániť poruchu, vypadáva....
- Súťažiaci po preteku sa zoradia do časového poradia.... a dostávajú bonusové body podĺa poradia... 1. Miesto 1bod, 2. Miesto 2body at´d....
- Štartovacie poradie sa losuje pred každým pretekom
- Na jednotlivých sekciách môžu byť organizátorom stanovené maximálne časové limity
Tréning
- Pred pretekom je vstup na dráhu zakázaný
- Mimo trate sú jazdy s modelmi na 2,4GHz povolené
- Počas priebehu preteku sa s autom zakazuje vstup na trať pod trestom vylučenia z preteku
Štart
- Keď odštartuje pretekár na sekciu ďalší sa musí postaviť na štart
- Po 2 minutach oneskorenia za každú ďalšiu minutu meškania dostáva pretekár 30 trestných bodov
- Protest proti vozidlu alebo pretekárovi je možné podať len do vyhlásenia výsledkov... potom sa na ne neprihliada...
Scale body
- Zvláštne body sa dávajú len v kategórii street za veľkosť pneumatík, previs a interier, v kategórii ultimate za tvrdú karosériu
Opätovne sa poznamenáva, že súťaže sa môže zúčastniť len dokončené auto.....
Prihlasovanie, priebeh súťaže, majstrovstiev
- Na hodnotenie kategórie musia byť aspoň 5 zúčastnený
- Prebierka modelov prebieha kontrolou rozmerov, vyhotovenia ako aj povinnej výbavy... príslušenstvo ktoré nie je pri prebierke sa okamžite zapisuje ako trestné body do štartovacej listiny.. neexistuje „ prinesiem“ , „doplním“...
- Štartovné vopred – 2000Huf (zhruba 6,67 Euro)
- Štartovné na mieste - 2500Huf (zhruba 8,30 Euro)
- Pohárová súťaž funguje ako súhrn bodov za rok, ktoré sa vyhodnotia na konci sezóny
- Proti rozhodnutiu rozhodcov niet dodatočného odvolania
Bodovanie umiestnenia:
Miesto.......... Body
1.....................20
2.....................18
3.....................15
4.....................12
5.....................10
6.....................8
7.....................6
8.....................4
9.....................2
10...................1
Organizátor si vyhradzuje právo zmien pravidiel .....