Tak som dnes trocha uvažoval (
). Baterky Lipo, by sa nemali používať pokiaľ im zostáva 20% kapacity. Ale vo všetkých článkoch na nete sa zdôrazňuje najmä napätie 3V, pod ktoré by sa nemalo v záťaži ísť. Našiel som aj nejaké tabuľky, že pri koľkých Voltoch má baterka akú zostatkopvú kapacitu v Ampéroch, ale keďže sa to líši od baterky k baterke, tak som sa rozhodol pre menší výpočet. A vyšli mi teda zaujímavé čísla. Či už presné, to neviem
Dnes som ráno vybehol von. Za 68 minút mi kleslo napätie z 8,4V na 7,95V. Mňa ale zaujímalo, koľko % z kapacity baterky som minul.
Pripojil som to teda k nabíjačke a nabil doplna prúdom 2A. Nabíjačka na konci ukázala, že do baterky prešlo 1485 mA (alebo mAh? to je jedno). Dajme tomu 1,485Ah som minul za tých 68minút, čo je v prepočte (68/60) 1,133 hodiny.
Keď tieto dve veličiny vydelím, dostanem prúd, ktorý z baterky odíde za hodinu - 1,485 / 1,133 = 1,311 A (alebo Ah ak chcete)
Teraz si zoberiem kapacitu baterky 5000mAh = 5Ah. Použiteľná kapacita 80% = 4Ah. Keď to vydelím predchádzajúcim výsledkom, dostanem počet hodín na baterku, z ktorej zožeriem 80% kapacity:
4 / 1,311 = 3,051h * 60 = 3h 3min = toto je MAXIMUM, čo mi dá baterka, pokiaľ s ňou chcem zaobchádzať ešte stále rozumne. Poďme si to teraz porovnať s Voltážou. Použiť môžem v podstate rovnaký postup:
0,45 / 1,133 = 0,397V za hodinu
Ak beriem do úvahy absolútne minimum pri záťaži 3V na článok, tak použiteľné rozmedzie napätia je 8,4 - 6 = 2,4V
2,4 / 0,397 = 6,045h * 60 = 6h 3min na baterku
Ak beriem do úvahy rozumné minimum 3,5V na článok tj. 8,4 - 7 = 1,4V
1,4 / 0,397 = 3,527h * 60 = 3h 31min na baterku
Takže ak si to porovnám s časom 3h 3min, za ktorý mi baterka vydá 80% z jej kapacity, znamená to, že sledovať stav baterky v aute nejakým LiPo stopom, alebo alarmom je úplne na nič, pokiaľ sú nastavené aj na 3,5V na článok. Pretože na toto napätie klesne baterka NESKOR, ako zo seba vydá 80% šťavy. Samozrejme treba zohľadniť to, že pokiaľ sa to stane, napätie začne rapídne klesať, takže nebude trvať ďalšiu pol hodinu, kým to napätie klesne nižšie .. a to stále nehovorím o tom, že nikto nechce vyšťaviť baterku na 20% jej kapacity, čo znamená, že pri využití napr. 70% kapacity ju bude treba vymeniť už po 2h 40min, čo je rozdiel 50 minút !
Týmto som chcel jednoducho povedať, že ak budem moju baterku vybíjať na 3,5V počas jazdy, budem z nej ždímať viac ako 80% jej kapacity každú jazdu .. čo je teda prúser ...
Ak ste to dočítali do konca, napíšte čo si o tom myslíte.