Axial SCX10 recenzia
Napísal: Str 25. Dec 2013 20:53:06
Jedná sa o výrobcu rc modelov z USA, pričom jeden z jeho výrobkov je podvozok SCX10.
Jedná sa o podvozok, ktorý sa skladá z rebrinového rámu a dvoch tuhých náprav. Rám je kovový, poloosi sú taktiež kovové a obal náprav je plastový. Tieto znaky sú spoločné pre všetky podvozky. V závislosti od karosérie (Dingo, Honcho, CF100) boli rozdiely v použitom materiály linkov. Buď boli hliníkové, alebo plastové. Tento model sa dá taktiež kúpiť vo variante KIT (v demonte) alebo ako hotový model v podobe RTR. Čo všetko sa dá nájsť v balení, tu nebudem popisovať, nakoľko som majiteľom starej stavebnice (CF100 varianta). Linky, ktoré som mal v balení boli z hliníku, kardany boli plastové. Základná konfigurácia podvozku je 4x4 s uzavretými nápravami. Čo sa týka usporiadania podvozku, predná a zadná náprava je tuhá. Na podvozok je možné umiestniť, podobne ako na CC-01, akúkoľvek karosériu, ktorá vám padne do oka. Ja som tam mal spočiatku osadenú originálnu CF100 z balenia, v súčasnej dobe zakrýva skrátený podvozok a rázvor lexanová karoséria Mercedes Unimog.
Toľko na úvod. Pri stavbe modelu som nenatrafil na žiaden zádrhel, alebo problém. V prípade, keď si neviete rady, kam ide aká podložka, prípadne šrouba, tak pri každej časti, ktorú práve staviate, máte vyobrazené v mierke 1:1 materiál potrebný na stavbu. Ten je pekne rozdelený v krabici na jednotlivé časti, ktoré sú aj označené. Samotné nápravy držia na mieste dva spodné linky a horný trojlink. Tu sa dá po čase naraziť na drobný problém. Kĺbik, ktoré je na náprave a rozdeľuje sa do Y-psilonu, po čase získa ohromnú vôľu. Náprava sa bude hýbať v rozmedzí niekoľkých milimetrov okolo svojej osi. Osobne som tento problém vyriešil prestavbou celej nápravy na štvorlink, kde spodné linky ostali pôvodné a z nápravy bol odstránený vrchný link s Y-psilnom. Namiesto neho som tam dorobil dva samostatné linky a náprava získala na pevnosti. Tento postup je možné aplikovať na obe nápravy s materiálom za pár korún. V podstate sa dá jazdiť aj s týmto nedostatkom, ale podľa môjho názoru tým môžu trpieť niektoré časti nápravy. Ďalšia úprava, ktorú som previedol na modeli nie je až tak potrebná, ale mne pomohla s priechodnosťou pod modelom a čiastočne aj zlepšila kríženie. Prvá verzia úpravy sa niesla v duchu výroby vymedzovacej podložky. Uchytávala sa na pôvodné umiestnenie tlmičov a tlmič sa uchytil 1 cm pod pôvodné uchytenie na podložke. Jednoduchou úpravou došlo k zväčšeniu svetlej výšky pod stredom podvozku. Po čase a jednej väčšej nehode, kde som odlomil predmetné držiaky tlmičov som si vyrobil nové z duralového profilu už so samotným znížením. Oproti pôvodnému dielu sa mi javí tento koncept oveľa pevnejší a absolútne nezničiteľný, samozrejme, pokiaľ neodstrihne šrouby.
Tlmiče sa plnia olejom. Olej som mal v balení. Mne tam olej nikdy akosi nevydržal, tak som tlmiče vypustil a jazdím prakticky na vzduchu. Jediná vec, ktorá udržuje stabilnú svetlú výšku sú dvojité pružiny. Telo tlmičov je plastové, piestne tyčky sú kovové. Tvrdosť pruženia sa dá nastavovať buď hustotou oleja (pokiaľ vám neuniká), alebo krúžkom na tlmičoch, ktorý obmedzuje silu pružín. Tento podvozok vlastním už vyše dvoch rokov a som s ním maximálne spokojný. Aj napriek vyššej cene to bola kúpa, ktorú neľutujem. Prakticky po vybalení z krabice je model schopný náročnej jazdy pri minimálnej údržbe a pri minimálnych investíciách do tuningových dielov. Jediné, čo môže na podvozku odchádzať, sú kardany, prípadne kĺbiky, ktoré sú našroubované na linkoch. Kardany som už menil dva, osvedčilo sa mi použiť náhradné od firmy Traxxas (Slash). Kĺbiky sa porúčali do večných lovíšť po páde auta zo 7 metrov. Môj podvozok prešiel nedávno repasom, ktorý obnášal výmenu komplet všetkých ložísk, kontrolu a vyčistenie náprav, kde sa diferenciály dočkali aj mazania. Tu treba dávať pozor najmä na zadné ozubenia. Opotrebúvajú sa viacej, ako predné. Taktiež som už musel meniť komplet ozubenie v rozvodovke za komplet sadu v oceli, nakoľko došlo k výraznému opotrebovaniu ozubenia a neschopnosti modelu jazdy v teréne.
Pri tomto druhu podvozku môžete experimentovať s umiestnením batérie a ostatnej elektroniky pre dokonalé vyváženie podvozku.
Myslím, že som v tomto článku spomenul všetko, čo ma napadlo. V prípade otázok, alebo rád ohľadom úprav kľudne píšte, pokiaľ viem, pomôžem a odpoviem.
Na záver krátke zhrnutie.
Veľa ľudí sa pýta, čo je lepšie na začiatok. Či vyššie spomínaný Axial SCX10 alebo Tamiya CC-01. Záleží na človeku, čo mu vyhovuje. Môj názor je, že skorej by som išiel do SCX10, nakoľko v základe má oveľa lepšie jazdné vlastnosti ako CC-čko v tuningu. CC-čko by som skorej odporúčal pre niekoho, kto rád tuninguje, vylepšuje, šroubuje a rád sa stará o svoj model. Pokiaľ chcete model, ktorý má excelentné jazdné vlastnosti v teréne a radi si terén vychutnávate (podobne, ako ja), tak tento podvozok vrele odporúčam.
Plusy:
-variabilita podvozku
-nenáročný na údržbu
-skvelé jazdné vlastnosti
-rozšírený podvozok na SVK
Mínusy:
-vyššia cena
-v niektorých sadách plastové linky
Jedná sa o podvozok, ktorý sa skladá z rebrinového rámu a dvoch tuhých náprav. Rám je kovový, poloosi sú taktiež kovové a obal náprav je plastový. Tieto znaky sú spoločné pre všetky podvozky. V závislosti od karosérie (Dingo, Honcho, CF100) boli rozdiely v použitom materiály linkov. Buď boli hliníkové, alebo plastové. Tento model sa dá taktiež kúpiť vo variante KIT (v demonte) alebo ako hotový model v podobe RTR. Čo všetko sa dá nájsť v balení, tu nebudem popisovať, nakoľko som majiteľom starej stavebnice (CF100 varianta). Linky, ktoré som mal v balení boli z hliníku, kardany boli plastové. Základná konfigurácia podvozku je 4x4 s uzavretými nápravami. Čo sa týka usporiadania podvozku, predná a zadná náprava je tuhá. Na podvozok je možné umiestniť, podobne ako na CC-01, akúkoľvek karosériu, ktorá vám padne do oka. Ja som tam mal spočiatku osadenú originálnu CF100 z balenia, v súčasnej dobe zakrýva skrátený podvozok a rázvor lexanová karoséria Mercedes Unimog.
Toľko na úvod. Pri stavbe modelu som nenatrafil na žiaden zádrhel, alebo problém. V prípade, keď si neviete rady, kam ide aká podložka, prípadne šrouba, tak pri každej časti, ktorú práve staviate, máte vyobrazené v mierke 1:1 materiál potrebný na stavbu. Ten je pekne rozdelený v krabici na jednotlivé časti, ktoré sú aj označené. Samotné nápravy držia na mieste dva spodné linky a horný trojlink. Tu sa dá po čase naraziť na drobný problém. Kĺbik, ktoré je na náprave a rozdeľuje sa do Y-psilonu, po čase získa ohromnú vôľu. Náprava sa bude hýbať v rozmedzí niekoľkých milimetrov okolo svojej osi. Osobne som tento problém vyriešil prestavbou celej nápravy na štvorlink, kde spodné linky ostali pôvodné a z nápravy bol odstránený vrchný link s Y-psilnom. Namiesto neho som tam dorobil dva samostatné linky a náprava získala na pevnosti. Tento postup je možné aplikovať na obe nápravy s materiálom za pár korún. V podstate sa dá jazdiť aj s týmto nedostatkom, ale podľa môjho názoru tým môžu trpieť niektoré časti nápravy. Ďalšia úprava, ktorú som previedol na modeli nie je až tak potrebná, ale mne pomohla s priechodnosťou pod modelom a čiastočne aj zlepšila kríženie. Prvá verzia úpravy sa niesla v duchu výroby vymedzovacej podložky. Uchytávala sa na pôvodné umiestnenie tlmičov a tlmič sa uchytil 1 cm pod pôvodné uchytenie na podložke. Jednoduchou úpravou došlo k zväčšeniu svetlej výšky pod stredom podvozku. Po čase a jednej väčšej nehode, kde som odlomil predmetné držiaky tlmičov som si vyrobil nové z duralového profilu už so samotným znížením. Oproti pôvodnému dielu sa mi javí tento koncept oveľa pevnejší a absolútne nezničiteľný, samozrejme, pokiaľ neodstrihne šrouby.
Tlmiče sa plnia olejom. Olej som mal v balení. Mne tam olej nikdy akosi nevydržal, tak som tlmiče vypustil a jazdím prakticky na vzduchu. Jediná vec, ktorá udržuje stabilnú svetlú výšku sú dvojité pružiny. Telo tlmičov je plastové, piestne tyčky sú kovové. Tvrdosť pruženia sa dá nastavovať buď hustotou oleja (pokiaľ vám neuniká), alebo krúžkom na tlmičoch, ktorý obmedzuje silu pružín. Tento podvozok vlastním už vyše dvoch rokov a som s ním maximálne spokojný. Aj napriek vyššej cene to bola kúpa, ktorú neľutujem. Prakticky po vybalení z krabice je model schopný náročnej jazdy pri minimálnej údržbe a pri minimálnych investíciách do tuningových dielov. Jediné, čo môže na podvozku odchádzať, sú kardany, prípadne kĺbiky, ktoré sú našroubované na linkoch. Kardany som už menil dva, osvedčilo sa mi použiť náhradné od firmy Traxxas (Slash). Kĺbiky sa porúčali do večných lovíšť po páde auta zo 7 metrov. Môj podvozok prešiel nedávno repasom, ktorý obnášal výmenu komplet všetkých ložísk, kontrolu a vyčistenie náprav, kde sa diferenciály dočkali aj mazania. Tu treba dávať pozor najmä na zadné ozubenia. Opotrebúvajú sa viacej, ako predné. Taktiež som už musel meniť komplet ozubenie v rozvodovke za komplet sadu v oceli, nakoľko došlo k výraznému opotrebovaniu ozubenia a neschopnosti modelu jazdy v teréne.
Pri tomto druhu podvozku môžete experimentovať s umiestnením batérie a ostatnej elektroniky pre dokonalé vyváženie podvozku.
Myslím, že som v tomto článku spomenul všetko, čo ma napadlo. V prípade otázok, alebo rád ohľadom úprav kľudne píšte, pokiaľ viem, pomôžem a odpoviem.
Na záver krátke zhrnutie.
Veľa ľudí sa pýta, čo je lepšie na začiatok. Či vyššie spomínaný Axial SCX10 alebo Tamiya CC-01. Záleží na človeku, čo mu vyhovuje. Môj názor je, že skorej by som išiel do SCX10, nakoľko v základe má oveľa lepšie jazdné vlastnosti ako CC-čko v tuningu. CC-čko by som skorej odporúčal pre niekoho, kto rád tuninguje, vylepšuje, šroubuje a rád sa stará o svoj model. Pokiaľ chcete model, ktorý má excelentné jazdné vlastnosti v teréne a radi si terén vychutnávate (podobne, ako ja), tak tento podvozok vrele odporúčam.
Plusy:
-variabilita podvozku
-nenáročný na údržbu
-skvelé jazdné vlastnosti
-rozšírený podvozok na SVK
Mínusy:
-vyššia cena
-v niektorých sadách plastové linky