Tamiya CC-01 recenzia
Napísal: Pon 29. Júl 2013 19:12:55
Ahojte.
Pripravil som stručnú recenziu na podvozok Tamiya CC-01. Ak sú tam uvedené nepravdivé, prípadne mylné informácie, vopred sa ospravedlňujem, ale majiteľom tohoto podvozku som bol pred viac ako dvoma rokmi.
Jedná sa o japonského výrobcu rc modelov, pričom jeden z jeho výrobkov je podvozok CC-01. Ide o podvozok vaničkového typu, ktorý je tvorený kompletne z plastu. Jediné, čo sa dá nájsť na podvozku z kovu sú predné poloosi, kardan vedúci od rozvodovky k zadnej náprave a vnútro prednej a zadnej nápravy. Základná konfigurácia podvozku je 4x4 bez uzávierok, ale s pomocou malého triku sa dá spraviť uzávierka na oboch nápravách. Čo sa týka usporiadania podvozku, predná náprava má nezávislé zavesenie a zadná náprava je tuhá. Týmto je podvozok absolútne maketový (scale) pre Mitsubishi Pajero, pričom túto karosériu možno vidieť na tomto podvozku najčastejšie. Ale je tu aj možnosť umiestniť na podvozok ľubovoľnú karosériu, ktorá vám padne do oka. Ja osobne som si kedysi dávno kúpil komplet s lexanovou karosériou Mercedes Unimog.
Toľko na úvod. Pri stavbe modelu som nenatrafil na žiaden zádrhel, alebo problém. V prípade, keď si neviete rady, kam ide aká podložka, prípadne šrouba, Tamiya má natoľko vymakané návody na stavbu, že pri každej časti, ktorú práve staviate, máte vyobrazené v mierke 1:1 materiál potrebný na stavbu. Ten je pekne rozdelený v krabici na jednotlivé časti, ktoré sú aj označené. Už keď som pri stavbe, tak odporúčam si objednať kompletnú sadu guličkových ložísk na celé auto. V balení sa nachádzajú buď plastové (môj prípad) alebo mosadzné klzné ložiská (mal som pri ťahači). Síce fungujú, ale po prvej jazde v teréne v blate a vode budú okamžite zadreté. Ďalší môj tip sa týka predných poloosí. Často sa stáva, že pri plnom zatočení do jednej alebo druhej strany poloosi vyskočia a zablokujú kolesá. V tomto prípade je dobré zobrať strunku z pera, rozdeliť ju na 4 časti a každú vložiť na jeden koniec poloosi, tj. na vyústenie z diferenciálu a ku kolesám. Týmto pádom sa tam stratia vôle a budú tam držať pevne. Čo sa týka uzávierok diferenciálov. Pokiaľ ma pamäť neklame, tak v stavebnici ste určite mali viac ozubených koliesok kuželovitého tvaru, ktoré sa vkladajú do samotných diferenciálov. Do každého idú 3 na špeciálny držiak, pomocou ktorého diferenciál funguje ako má. V prípade uzávierky stačí vložiť náhradný kužeľ medzi ostatné, tam ho zablokovať a celé to zaliať ako poistku tavným lepidlom. Po tomto úkone by mal byť diferenciál uzavretý. Tento postup sa dá aplikovať aj na zadnú nápravu. Keď som pri zadnej náprave, tam by som odporučil upraviť pôvodný štvorlink, na ktorom drží celá zadná náprava. Jedna možnosť je objednať kompletný set, alebo ak sme skúsenejší, prípadne šikovnejší modelári, dá sa tento štvorlink vyrobiť aj doma s minimom prostriedkov. Stačí na to závitová tyč, alu trubka a kĺbiky, na ktoré to všetko nakrútime. Doporučujem to preto, lebo pôvodný štvorlink je plastový a počas jazdy v teréne sa časom unaví a prehne, takže jazdné vlastnosti sa zhoršia. Na internete sa dá nájsť veľa návodov, ako ho upraviť. Taktiež je možné upraviť aj uloženie tlmičov, čím sa zdvihne svetlá výška vozidla a tým aj priechodnosť. Tlmiče sú olejové, v balení by ste mali mať pri aute aj olej do nich. Keďže som mal tento podvozok už dávnejšie, nepamätám si, či dochádzalo k úniku oleja z tlmičov. Ale nakoľko sú kratšie ako na Axiali a robustnejšie, predpokladám, že únik bol minimálny. Ešte jedna z úprav, ktorú môžem odporučiť, je odrezať vpredu na vaničke pred prednou nápravou tzv. tehličky. Pri nájazdoch dosť obmedzujú priechodnosť auta. Je možnosť ich odrezať, alebo si vytvoriť nárazník s nájazdom, aby zakrýval predmetné tehličky a tým zlepšil nájazdový uhol. Jedna z chorôb, ktoré trápia CC-čko je riadenie. S originálom sa dá existovať, s tuningovým hliníkovým je to už o niečo lepšie. Auto citeľne lepšie zatáča. Ale ani tu sa medze úpravám nekladú. Je možné prerobiť riadenie. Jedným zo spôsobov je presunutím serva bližšie ku prednej náprave a zo servo páky sa priamo vedú tiahla riadenia na kamene riadenia. Tým je dosiahnutá oveľa lepšia citlivosť a hlavne auto viac zatáča. Opäť sa odvolám na internet, kde je množstvo návodov.
Ešte taký môj postreh. Tento podvozok som mal asi ¾ roka, počas ktorého som ho vôbec nešetril. Časom sa začal povoľovať kryt predného diferenciálu, aj napriek dokrúcaniu mi praskol a musel som to potom riešiť tak, že som pôvodné šrouby vykrútil, podvozok prevŕtal a použil závitovú tyč, ktorá držala kryt zhora aj zo spodku podvozku. Ďalšia závada, ktorá sa mi vyskytla, zodral som hrušku zadného diferenciálu. Ono tie biele plasty, ktoré sa montujú do podvozku sú síce odolnejšie (materiál sa volá Delrin), ale nevydržia toľko, ako kov. Myslím, že som v tomto článku spomenul všetko, čo ma napadlo. V prípade otázok, alebo rád ohľadom úprav kľudne píšte, pokiaľ viem, pomôžem a odpoviem.
Na záver krátke zhrnutie.
Veľa ľudí sa pýta, čo je lepšie na začiatok. Či vyššie spomínané CC-01 alebo Axial SCX10. Záleží na človeku, čo mu vyhovuje. Môj názor je, že skorej by som išiel do SCX10, nakoľko v základe má oveľa lepšie jazdné vlastnosti ako CC-čko v tuningu. CC-čko by som skorej odporúčal pre niekoho, kto rád tuninguje, vylepšuje, šroubuje a rád sa stará o svoj model.
Plusy:
-variabilita podvozku
-možnosť uzávierok
-maketové (scale) prevedenie
Mínusy:
-údržba
-potrebné úpravy pre lepšie jazdné vlastnosti
-potrebné vymeniť všetky ložiská už pri stavbe
S pozdravom 509-tka
Pripravil som stručnú recenziu na podvozok Tamiya CC-01. Ak sú tam uvedené nepravdivé, prípadne mylné informácie, vopred sa ospravedlňujem, ale majiteľom tohoto podvozku som bol pred viac ako dvoma rokmi.
Jedná sa o japonského výrobcu rc modelov, pričom jeden z jeho výrobkov je podvozok CC-01. Ide o podvozok vaničkového typu, ktorý je tvorený kompletne z plastu. Jediné, čo sa dá nájsť na podvozku z kovu sú predné poloosi, kardan vedúci od rozvodovky k zadnej náprave a vnútro prednej a zadnej nápravy. Základná konfigurácia podvozku je 4x4 bez uzávierok, ale s pomocou malého triku sa dá spraviť uzávierka na oboch nápravách. Čo sa týka usporiadania podvozku, predná náprava má nezávislé zavesenie a zadná náprava je tuhá. Týmto je podvozok absolútne maketový (scale) pre Mitsubishi Pajero, pričom túto karosériu možno vidieť na tomto podvozku najčastejšie. Ale je tu aj možnosť umiestniť na podvozok ľubovoľnú karosériu, ktorá vám padne do oka. Ja osobne som si kedysi dávno kúpil komplet s lexanovou karosériou Mercedes Unimog.
Toľko na úvod. Pri stavbe modelu som nenatrafil na žiaden zádrhel, alebo problém. V prípade, keď si neviete rady, kam ide aká podložka, prípadne šrouba, Tamiya má natoľko vymakané návody na stavbu, že pri každej časti, ktorú práve staviate, máte vyobrazené v mierke 1:1 materiál potrebný na stavbu. Ten je pekne rozdelený v krabici na jednotlivé časti, ktoré sú aj označené. Už keď som pri stavbe, tak odporúčam si objednať kompletnú sadu guličkových ložísk na celé auto. V balení sa nachádzajú buď plastové (môj prípad) alebo mosadzné klzné ložiská (mal som pri ťahači). Síce fungujú, ale po prvej jazde v teréne v blate a vode budú okamžite zadreté. Ďalší môj tip sa týka predných poloosí. Často sa stáva, že pri plnom zatočení do jednej alebo druhej strany poloosi vyskočia a zablokujú kolesá. V tomto prípade je dobré zobrať strunku z pera, rozdeliť ju na 4 časti a každú vložiť na jeden koniec poloosi, tj. na vyústenie z diferenciálu a ku kolesám. Týmto pádom sa tam stratia vôle a budú tam držať pevne. Čo sa týka uzávierok diferenciálov. Pokiaľ ma pamäť neklame, tak v stavebnici ste určite mali viac ozubených koliesok kuželovitého tvaru, ktoré sa vkladajú do samotných diferenciálov. Do každého idú 3 na špeciálny držiak, pomocou ktorého diferenciál funguje ako má. V prípade uzávierky stačí vložiť náhradný kužeľ medzi ostatné, tam ho zablokovať a celé to zaliať ako poistku tavným lepidlom. Po tomto úkone by mal byť diferenciál uzavretý. Tento postup sa dá aplikovať aj na zadnú nápravu. Keď som pri zadnej náprave, tam by som odporučil upraviť pôvodný štvorlink, na ktorom drží celá zadná náprava. Jedna možnosť je objednať kompletný set, alebo ak sme skúsenejší, prípadne šikovnejší modelári, dá sa tento štvorlink vyrobiť aj doma s minimom prostriedkov. Stačí na to závitová tyč, alu trubka a kĺbiky, na ktoré to všetko nakrútime. Doporučujem to preto, lebo pôvodný štvorlink je plastový a počas jazdy v teréne sa časom unaví a prehne, takže jazdné vlastnosti sa zhoršia. Na internete sa dá nájsť veľa návodov, ako ho upraviť. Taktiež je možné upraviť aj uloženie tlmičov, čím sa zdvihne svetlá výška vozidla a tým aj priechodnosť. Tlmiče sú olejové, v balení by ste mali mať pri aute aj olej do nich. Keďže som mal tento podvozok už dávnejšie, nepamätám si, či dochádzalo k úniku oleja z tlmičov. Ale nakoľko sú kratšie ako na Axiali a robustnejšie, predpokladám, že únik bol minimálny. Ešte jedna z úprav, ktorú môžem odporučiť, je odrezať vpredu na vaničke pred prednou nápravou tzv. tehličky. Pri nájazdoch dosť obmedzujú priechodnosť auta. Je možnosť ich odrezať, alebo si vytvoriť nárazník s nájazdom, aby zakrýval predmetné tehličky a tým zlepšil nájazdový uhol. Jedna z chorôb, ktoré trápia CC-čko je riadenie. S originálom sa dá existovať, s tuningovým hliníkovým je to už o niečo lepšie. Auto citeľne lepšie zatáča. Ale ani tu sa medze úpravám nekladú. Je možné prerobiť riadenie. Jedným zo spôsobov je presunutím serva bližšie ku prednej náprave a zo servo páky sa priamo vedú tiahla riadenia na kamene riadenia. Tým je dosiahnutá oveľa lepšia citlivosť a hlavne auto viac zatáča. Opäť sa odvolám na internet, kde je množstvo návodov.
Ešte taký môj postreh. Tento podvozok som mal asi ¾ roka, počas ktorého som ho vôbec nešetril. Časom sa začal povoľovať kryt predného diferenciálu, aj napriek dokrúcaniu mi praskol a musel som to potom riešiť tak, že som pôvodné šrouby vykrútil, podvozok prevŕtal a použil závitovú tyč, ktorá držala kryt zhora aj zo spodku podvozku. Ďalšia závada, ktorá sa mi vyskytla, zodral som hrušku zadného diferenciálu. Ono tie biele plasty, ktoré sa montujú do podvozku sú síce odolnejšie (materiál sa volá Delrin), ale nevydržia toľko, ako kov. Myslím, že som v tomto článku spomenul všetko, čo ma napadlo. V prípade otázok, alebo rád ohľadom úprav kľudne píšte, pokiaľ viem, pomôžem a odpoviem.
Na záver krátke zhrnutie.
Veľa ľudí sa pýta, čo je lepšie na začiatok. Či vyššie spomínané CC-01 alebo Axial SCX10. Záleží na človeku, čo mu vyhovuje. Môj názor je, že skorej by som išiel do SCX10, nakoľko v základe má oveľa lepšie jazdné vlastnosti ako CC-čko v tuningu. CC-čko by som skorej odporúčal pre niekoho, kto rád tuninguje, vylepšuje, šroubuje a rád sa stará o svoj model.
Plusy:
-variabilita podvozku
-možnosť uzávierok
-maketové (scale) prevedenie
Mínusy:
-údržba
-potrebné úpravy pre lepšie jazdné vlastnosti
-potrebné vymeniť všetky ložiská už pri stavbe
S pozdravom 509-tka