Stránka 1 z 2

Tamiya CC-01 recenzia

PoslaťNapísal: Pon 29. Júl 2013 19:12:55
od Peter509
Ahojte.

Pripravil som stručnú recenziu na podvozok Tamiya CC-01. Ak sú tam uvedené nepravdivé, prípadne mylné informácie, vopred sa ospravedlňujem, ale majiteľom tohoto podvozku som bol pred viac ako dvoma rokmi.

Jedná sa o japonského výrobcu rc modelov, pričom jeden z jeho výrobkov je podvozok CC-01. Ide o podvozok vaničkového typu, ktorý je tvorený kompletne z plastu. Jediné, čo sa dá nájsť na podvozku z kovu sú predné poloosi, kardan vedúci od rozvodovky k zadnej náprave a vnútro prednej a zadnej nápravy. Základná konfigurácia podvozku je 4x4 bez uzávierok, ale s pomocou malého triku sa dá spraviť uzávierka na oboch nápravách. Čo sa týka usporiadania podvozku, predná náprava má nezávislé zavesenie a zadná náprava je tuhá. Týmto je podvozok absolútne maketový (scale) pre Mitsubishi Pajero, pričom túto karosériu možno vidieť na tomto podvozku najčastejšie. Ale je tu aj možnosť umiestniť na podvozok ľubovoľnú karosériu, ktorá vám padne do oka. Ja osobne som si kedysi dávno kúpil komplet s lexanovou karosériou Mercedes Unimog.
Toľko na úvod. Pri stavbe modelu som nenatrafil na žiaden zádrhel, alebo problém. V prípade, keď si neviete rady, kam ide aká podložka, prípadne šrouba, Tamiya má natoľko vymakané návody na stavbu, že pri každej časti, ktorú práve staviate, máte vyobrazené v mierke 1:1 materiál potrebný na stavbu. Ten je pekne rozdelený v krabici na jednotlivé časti, ktoré sú aj označené. Už keď som pri stavbe, tak odporúčam si objednať kompletnú sadu guličkových ložísk na celé auto. V balení sa nachádzajú buď plastové (môj prípad) alebo mosadzné klzné ložiská (mal som pri ťahači). Síce fungujú, ale po prvej jazde v teréne v blate a vode budú okamžite zadreté. Ďalší môj tip sa týka predných poloosí. Často sa stáva, že pri plnom zatočení do jednej alebo druhej strany poloosi vyskočia a zablokujú kolesá. V tomto prípade je dobré zobrať strunku z pera, rozdeliť ju na 4 časti a každú vložiť na jeden koniec poloosi, tj. na vyústenie z diferenciálu a ku kolesám. Týmto pádom sa tam stratia vôle a budú tam držať pevne. Čo sa týka uzávierok diferenciálov. Pokiaľ ma pamäť neklame, tak v stavebnici ste určite mali viac ozubených koliesok kuželovitého tvaru, ktoré sa vkladajú do samotných diferenciálov. Do každého idú 3 na špeciálny držiak, pomocou ktorého diferenciál funguje ako má. V prípade uzávierky stačí vložiť náhradný kužeľ medzi ostatné, tam ho zablokovať a celé to zaliať ako poistku tavným lepidlom. Po tomto úkone by mal byť diferenciál uzavretý. Tento postup sa dá aplikovať aj na zadnú nápravu. Keď som pri zadnej náprave, tam by som odporučil upraviť pôvodný štvorlink, na ktorom drží celá zadná náprava. Jedna možnosť je objednať kompletný set, alebo ak sme skúsenejší, prípadne šikovnejší modelári, dá sa tento štvorlink vyrobiť aj doma s minimom prostriedkov. Stačí na to závitová tyč, alu trubka a kĺbiky, na ktoré to všetko nakrútime. Doporučujem to preto, lebo pôvodný štvorlink je plastový a počas jazdy v teréne sa časom unaví a prehne, takže jazdné vlastnosti sa zhoršia. Na internete sa dá nájsť veľa návodov, ako ho upraviť. Taktiež je možné upraviť aj uloženie tlmičov, čím sa zdvihne svetlá výška vozidla a tým aj priechodnosť. Tlmiče sú olejové, v balení by ste mali mať pri aute aj olej do nich. Keďže som mal tento podvozok už dávnejšie, nepamätám si, či dochádzalo k úniku oleja z tlmičov. Ale nakoľko sú kratšie ako na Axiali a robustnejšie, predpokladám, že únik bol minimálny. Ešte jedna z úprav, ktorú môžem odporučiť, je odrezať vpredu na vaničke pred prednou nápravou tzv. tehličky. Pri nájazdoch dosť obmedzujú priechodnosť auta. Je možnosť ich odrezať, alebo si vytvoriť nárazník s nájazdom, aby zakrýval predmetné tehličky a tým zlepšil nájazdový uhol. Jedna z chorôb, ktoré trápia CC-čko je riadenie. S originálom sa dá existovať, s tuningovým hliníkovým je to už o niečo lepšie. Auto citeľne lepšie zatáča. Ale ani tu sa medze úpravám nekladú. Je možné prerobiť riadenie. Jedným zo spôsobov je presunutím serva bližšie ku prednej náprave a zo servo páky sa priamo vedú tiahla riadenia na kamene riadenia. Tým je dosiahnutá oveľa lepšia citlivosť a hlavne auto viac zatáča. Opäť sa odvolám na internet, kde je množstvo návodov.
Ešte taký môj postreh. Tento podvozok som mal asi ¾ roka, počas ktorého som ho vôbec nešetril. Časom sa začal povoľovať kryt predného diferenciálu, aj napriek dokrúcaniu mi praskol a musel som to potom riešiť tak, že som pôvodné šrouby vykrútil, podvozok prevŕtal a použil závitovú tyč, ktorá držala kryt zhora aj zo spodku podvozku. Ďalšia závada, ktorá sa mi vyskytla, zodral som hrušku zadného diferenciálu. Ono tie biele plasty, ktoré sa montujú do podvozku sú síce odolnejšie (materiál sa volá Delrin), ale nevydržia toľko, ako kov. Myslím, že som v tomto článku spomenul všetko, čo ma napadlo. V prípade otázok, alebo rád ohľadom úprav kľudne píšte, pokiaľ viem, pomôžem a odpoviem.

Na záver krátke zhrnutie.
Veľa ľudí sa pýta, čo je lepšie na začiatok. Či vyššie spomínané CC-01 alebo Axial SCX10. Záleží na človeku, čo mu vyhovuje. Môj názor je, že skorej by som išiel do SCX10, nakoľko v základe má oveľa lepšie jazdné vlastnosti ako CC-čko v tuningu. CC-čko by som skorej odporúčal pre niekoho, kto rád tuninguje, vylepšuje, šroubuje a rád sa stará o svoj model.

Plusy:
-variabilita podvozku
-možnosť uzávierok
-maketové (scale) prevedenie

Mínusy:
-údržba
-potrebné úpravy pre lepšie jazdné vlastnosti
-potrebné vymeniť všetky ložiská už pri stavbe

S pozdravom 509-tka

Re: Tamiya CC-01 recenzia

PoslaťNapísal: Pon 29. Júl 2013 19:32:47
od marcel
perťo 21x tlesk
este jeden veľké plus na ktory si zabudol - realne jazdenie - oproti scx-ku ktore prekona "vsetky " terenne prekazky.
to je môj nazor...

Re: Tamiya CC-01 recenzia

PoslaťNapísal: Pon 29. Júl 2013 19:56:27
od cracatith
ja som si tiež dobre zajazdil v teréne z cc01-kou ale scx je v skupine crawler a cc01 je klasika 4wd, tak asi tolko,nemôžeme ich porovnávať :rtfm: hallo veď sa zbadá na Sitne ak niekto príde :mrgreen:

Re: Tamiya CC-01 recenzia

PoslaťNapísal: Str 12. Feb 2014 13:07:45
od JanoS
Ja mám CC01 prakticky od začiatku jazdenia a pre tých čo chcú jazdiť scale je to podľa mňa ideálny podvozok, v zmysle že treba rozmýšľať kade idem, pretože to neprejde všetko ako Axial. Môžem potvrdiť Peťove slová v pekne zhrnutej rcenzii. Mám však pocit - predsa len je to už asi 7 rokov, že zadný diferák sa dá uzavrieť už pri konfigurácii nápravy pri stavbe auta a ozubenia sú v ňom kovové (Pajero kit). K tomu dvíhaniu, síce to má o niečo vyššiu priechodnosť, ale pozrite si ako tie autá potom vyzerajú. Karoséria je potom nad 3/4 výšky kolies a to už teda moc maketovo nevyzerá. K riadeniu: Riadenie je nepresné a najmä časom sa ešte zhorší, avšak ak jazdíte pomaly, tak nejaká vôľa hore-dole vás nerozhádže. Horšie je že jeho nepresnosť je spôsobená práve zložitým prepákovaním s priveľa spojmi, čo sa aj odrazí na ochote nápravy v teréne vytočiť kolesá na maximum. Toto sa dá riešiť tak ako to 509-tka popísal. Ja som to svojho času riešil asi 12 kg servom na pôvodnom umiestnení, ale to spôsobuje, že pri vychýlení serva sa vplyvom jeho sily a odporu pák riadenia krúti celý podvozok. Pomerne veľkou slabinou auta je jeho sprevodovanie, kedy v základe s tuším 17 závitovým uhlíkovým motorom je pomerne rýchle - nie je ho problém postaviť na zadné, ale sila sprevodovania je ničotná. Pri použití 80 závitového motora je auto pomerne silné (silu Axialu nečakajte) ale rýchlosť sa rovná šprintu slimáka. Zlatým stredom je použiť niečo okolo 55 závitov.
Áno, kryt rozvodov netreba často rozoberať, a ak tak s citom šróbiky podoťahovať, aby sa nestalo to čo popísal Peťo. Katastrofou je použitý sériový pastorok na motore, ktorý som menil ako na bežiacom páse, je pravda, že v čase najväčšej slávy malo moje Pajero skoro 5 kg (to nie je preklep), ale najlepšie je ho hneď vymeniť. Na moje prekvapenie celkom dlho mi vydržal pôvodný kardan, ktorý je síce vylágrovaný, ale ešte drží.

Podľa mňa, na to čo (ne)bol podvozok stavaný prežije až až. Avšak je pravda, že treba na ňom popracovať, hlavne upraviť zmienený 4 link, čo je pri troche šikovnosti otázkou pár €.
Podľa mňa, pred pár rokmi sme mnohí začinali s CC01, postupne aspoň u nás sú v kurze SCX, a v budúcnosti sa fajnšmekri vrátia k CC001 :D

Re: Tamiya CC-01 recenzia

PoslaťNapísal: Str 12. Feb 2014 20:35:05
od ZCPa3k
CC-01 bol dobrý mal svoje muchy samozrejme nedá sa porovnať z axialom alebo scoutom.

Re: Tamiya CC-01 recenzia

PoslaťNapísal: Str 12. Feb 2014 21:03:58
od marcel
za mńa a za moju spomienku na CC muchu BRONCO ..je mi stale za ním smutno .jazdenie z CC je reálnejšie ako s axialom ...verím že sa opať k nemu raz aspoň jedným modelom vrátim.

Re: Tamiya CC-01 recenzia

PoslaťNapísal: Str 12. Feb 2014 21:10:08
od Peter509
Keby spravili CC-02 verziu, možno by som aj rozmýšlal nad tým :D A samozrejme by to bol zase unimog. Ale to už by som si spravil 411-tku

Re: Tamiya CC-01 recenzia

PoslaťNapísal: Pia 03. Apr 2015 18:50:16
od Taurus84
Práve špekulujem nad úpravou predných C-hubov podľa tohto obrázka. Odrezanie dorazov brániacim vytočiť viac kolesá chápem, ale nechápem, ako mi pomôžu tie ďalšie dve úpravy. Predsa celé to drží na tlmičoch. A tie sú momentálne v maximálnej polohe bez záťaže tj. ďalej už kolesá nepustia oni samé. V čom je háčik?

Re: Tamiya CC-01 recenzia

PoslaťNapísal: Pia 03. Apr 2015 19:11:41
od hollyml
Ak sa namylim tak je to pre vacsi zdvih. Resp. lepsie krizenie prednej napravy. Samozrejme s vacsimi tlmicmi.

Re: Tamiya CC-01 recenzia

PoslaťNapísal: Pia 03. Apr 2015 19:24:01
od marcel
pozri si prispevky na CZ od Mraka a Balu-a..to su experti na upravy CC tam je o tom popisane za plno stran
http://www.rc4x4.cz/topic10656.html