Číňan 6x6
Napísal: Uto 23. Máj 2017 18:26:53
Kupil som si cinsku sestkolku a rad by som sa s vami podelil o poznatky, ktore som ziskal. Povodne som chcel napisat len kratku recenziu, ale dako sa to roztiahlo..
Prajem prijemne citanie.
Neskor sem pridam aj dalsie skusenosti po jazdach.
Amewi Surpas Wild 3 6x6:
Keďže som kúpil novy RC model (zn. made in China), tak som sa rozhodol trochu ho otestovať a napísať krátku recenziu aby ste aj Vy vedeli čo takýto model obnáša, ktoré sú jeho silné a slabé stránky.
Najprv musím povedať, že som sa na kúpu tohto modelu pozeral s obavou a čím ďalej tým viac sa mi táto 6x6-ka páčila viac a viac. Napokon som teda pristúpil k samotnej kúpe a sám seba som sa snažil presvedčiť, že to bude OK. No moje prvotné obavy stále trvali a aj do doby kedy píšem tento článok sa nevytratili. Nechcem tým povedať, že som spravil chybu, alebo že sa to rozpadlo hneď po prvých jazdách. Len moja nedôvera plynie zo samotného faktu, že je to „made in China“.
O tom čo a ako. Na čo som prišiel. Či to odporúčam, alebo nie. Na to všetko nájdete odpovede v mojom článku. No niektoré odpovede tam nenájdete hneď, alebo nebudú povedané jasne. Niečo bude aj na Vás čomu sami uveríte, alebo s čím sa stotožníte.
Nikdy sa mi nechce čítať celé články rôznych recenzistov a hlavne nie keď hľadám konkrétnu informáciu. Preto som sa rozhodol rozdeliť to do viacerých odsekov pričom si sami nájdete to čo chcete vedieť a čo potrebujete nájsť:
1) Balenie
2) Karoséria a jej spracovanie
3) Podvozok a jeho spracovanie
4) Použitá elektronika
5) Technické vychytávky
6) Jazdenie
7) Klady a zápory +/-
1) Balenie:
Celý model je štandarde zabalený v klasickej kartónovej škatuli s peknými obrázkami. Keďže ide o RTR (ready to run, čiže pripravené na okamžité používanie), tak je jasné, že auto je už poskladané a nastriekané. Po rozbalení stačí nalepiť nálepky s pribalenej sady. Tá obsahuje nálepky karosérie ako sú čierne „sklá“, bočné lišty a kľučky, „svetlá“, „smerovky“, atď... . Úvodzovky som schválne použil aby bolo jasné, že sklá (okná), svetlá, ale aj lišty a kľučky sú ozaj len nálepky. Ďalej tam nájdeme nabíjačku s baterkou ktoré som len videl schovávať sa v malej krabičke. Ani som ich v podstate nevyberal. Nabíjačka je pre skúsených RC-čkárov zbytočná až nepoužiteľná a baterka 1500mAh ... (niet čo dodať). Takže som musel použiť moju baterku pričom hneď som natrafil na dinosaura v podobe Tamyiackého konektora. Bohužiaľ toto už nepoužívam od čias keď som začínal s podvozkom CC01 kde pri NiMh baterkách bol používaný vo veľkom. Nahradil som ho teda dutinkami a vložil baterku. Potom nasledoval ovládač. Je to klasická volantovka ku ktorej som sa zatiaľ nedočítal koľko má kanálov. Dva či tri? Ešte neviem a zatiaľ ma to ani nezaujíma. Samotný model viac ako dva nepotrebuje. Celý ovládač je lacno a jemne futuristicko čínsky. Vadí mi na ňom, že sa nedá trimovať plyn a nedá sa ovládať jednou rukou (čo pri dlhších výletoch kde sú ľahké prejazdy dosť oceňujem).
Auto mám teda vybalené a pripravené. Ešte ostáva prečítať si návod, ktorý je v DE a EN jazykoch. Takže poobzerám obrázky, rozobratého modelu a hor sa jazdiť a skúšať.
2) Karoséria a jej spracovanie:
Lexanová karoséria je nastriekaná na strieborno veľmi jemnou vrstvou farby. Pri detailnejšom pohľade už teraz na niektorých miestach vidno priesvitnosť lexanu. Z vonkajšej strany to, ale nevidno vôbec. Vonkajšok je ako zvyčajne pri lexanových karosériách chránený ochrannou fóliou ktorú treba dať dole ako prvú. Potom ostáva namontovať doplnky ako sú: zrkadlá, spojler, lemy blatníkov, zadná záhradka na korbu a už spomínané nálepky. Karoséria je vyrezaná presne a všetko pasuje tak ako má. Jej doplnky sú materiálovo a pohľadovo takmer totožné ako na známom modely od Axialu – Dingo. Vďaka dobrým výliskom karosérie sa aj nálepky dajú nalepiť presne. Samotná tuhosť použitého lexanu je priemerná až slabšia. Ale to ani nevadí lebo lexan sám o sebe toho znesie veľa a nebál by som sa ani tvrdšieho zaobchádzania. Dobre je vyriešená predpríprava na osvetlenie modelu. Na vrchu blatníkov sú plastové chrániče na obrysové svetlá, ktoré majú aj predprípravu na upevnenie a vloženie diód. Podobne je to aj na strešnom spojlery, ktorý má na bokoch tiež prípravu na prevedenie kábla a upevnenie diód. Horšie je to s osvetlením priamo do karosérie. Tam žiadna príprava ani paraboly nie sú.
3) Podvozok a jeho spracovanie:
Podvozok je to čo ma na prvý pohľad zaujalo a to prečo som si tento model aj kúpil. Je tu však rozpor medzi nápaditosťou a spracovaním. Rozdiel je aj medzi vizuálnou stránkou a použitím materiálom. Podvozok s pohonom 6x6 som ešte nemal, ale mal som možnosť byť pri vytváraní takéhoto home made podvozku.
Materiál: celý podvozok vrátane rámu a vlastne všetkého je plastový. Až som sa bál že plastové bude aj ozubenie v nápravách. Toto som vylúčil po ich rozobratí (ozubenie je kovové). Plastový je teda rám, držiaky, linky, nápravy, nárazníky, bočné stúpačky, kardany atď... . Kúsok kovu ktorý vidno je motor a jeho držiak k prevodovke a ešte malý pliešok, ktorý spája predĺženie rámu podvozku pri použití varianty 4x4 a 6x6. To čo som všetko napísal, že je plastové to až na rám a v niektorých prípadoch kardany ale platí aj pri iných značkových modeloch. No mám obavy z pevnosti použitého plastu na tomto modely. Po asi hodinke jazdenia po skalách a pieskových násypoch som našiel ulomený plast. Zistil som, že je to z krabičky na elektroniku. Vôbec netuším kde by som dal taký náraz aby som ju zlomil. Je umiestnená na vrchu rámu za servom a vyzerá podobne ako je použitá na Axialoch scx10. SCX10 mám už dlhé roky a túto krabičku som ešte nepoškodil. No napriek tomu vidím, že linky a spojovačky riadenia sú dosť pevné a netrpia slabosťou ohýbania pri väčšej záťaži (zatiaľ).Najväčší kontrast je plastový rám. Už som mal možnosť vykrúcať a zakrúcať niektoré šraubičky z neho a nemohol som si nevšimnúť, že pri vykrúcaní mi na závitoch ostávajú malé plastové špóny. Viac krát dnu a von a už to nepôjde správne dotiahnuť. Keď sme pri doťahovaní, tu som zistil zásadnú materiálovú chybu. Šroubičky sú štandardne M3 s poľgulatou hlavou na imbus. Ich nedostatkom je slabosť materiálu. Niekoľko šroub sa mi ani nepodarilo vykrútiť. Pri prvom zábere ostala z imbusového šesťhranu len okrúhla jamka. Pri ďalších sa mi to isté stalo pri zakrúcaní (náradie mám kvalitné a sila primeraná). Je tu ale jedna záležitosť pri ktorej som sa zhrozil už keď som si pozeral manuál. V celom aute sú asi len dva ložiská. Tie by mali byť v prevodovke. Ostatné uloženia kde by mali byť normálne guličkové ložiská sú len klzné podložky. Toto je vec ktorú treba ihneď odstrániť. Ešte pred tým ako sa vyderú osky, alebo uloženie v nápravách je nutné ich vymeniť za guličkové ložiská (rozmery sú písane v manuály). Tieto klzné podložky už pri menšom namáhaní zadrhávajú a ak sa k nim dostane voda, prach alebo akákoľvek iná nečistota, tak dôjde k ich úplnému zadretiu.
Funkčnosť: podvozok ako taký si myslím, že je plne funkčný a účelný. To že je z plastu mu možno dodáva ešte lepšie vlastnosti, nakoľko je jeho torzná tuhosť slabá. To znamená, že kríženie náprav je ešte umocnené čiastočným skrútením celého rámu v prospech potrebného prekríženia. Kríženie podporujú aj dlhé tlmiče ktoré podľa mňa nebudú kvalitovo nic moc. Nedá sa na nich nastaviť ani tvrdosť. Resp. nedá sa nastaviť pomocou matice so závitom ako býva zvykom. Súčasťou balenia sú vymedzovacie podložky, ktoré sa podkladajú na vrchné uloženie tlmičov. Nápravy http://hollyml.rajce.idnes.cz/Cinan_6x6#naprava_dif.jpg sú z môjho pohľadu veľmi účelné a dobre vymyslené. Všetky nápravy na tomto vozidle sú prechodové. To znamená, že ak by som z neho chcel spraviť osem kolku, alebo 9 či 10 kolku, tak len jednoducho na poslednú, alebo aj prvú nápravu napojím kardan a ďalšiu a ďalšiu a ďalšiu nápravu. Ale opäť mi vadí presnosť prevedenia a ozubenie. Nápravy sú hlučné a pri voľnom točení kardanom v ruke, cítiť jemné sekanie vo vnútri nápravy. Uvidíme ako dlho to vydrží. Pekné riešenie je, že kardany vstupujú do nápravy nad jej osou a k diferáku sú sila vedené v náprave cez ďalšie ozubenie. Prevodovka a rozvodovka sú spolu celkom malé a dobre funkčné. Prevodovka je dvoj stupňová s mechanickým (manuálnym) preraďovaním. Toto sa dá prerobiť na radenie servomotorom. Ale tam by už bolo treba tretí kanál. Čo je otázka, lebo na ovládači je dáka páčka ktorá má polohy označené písmenami H-L a malo by to slúžiť práve na upgrade preraďovania rýchlostí. Ako som písal vyššie, tak kardany sú tiež platové a to je určite veľká slabina z hľadiska dlhodobého namáhania. Kĺby na kardanoch sú tiež plastové so kovovým krížom, ktorý ako vieme vytlčie do plastového uloženia oválne diery a tým bude celý kardanový kríž voľný a časom sa roztrhne. Treba si uvedomiť, že vôle v kardanoch sa prenášajú do celého prevodového ústrojenstva a majú zlý vplyv na ozubenie diferenciálov a prevodovky. Plastové linky a spojovačky riadenia sú OK. Ich tvrdosť vyzerá byť dostatočná a myslím si, že sa pri väčšej záťaži nebudú prehýbať, ako to poznáme zo starších modelov od Axialu. Páči sa mi uloženie baterky http://hollyml.rajce.idnes.cz/Cinan_6x6#ram_a_ulozenie.jpg , ktoré je umiestnené medzí rámom v strede vozidla. Samotné uloženie a upevnenie baterky je ... nazval by som to taký hard case kde zo spodu aj z vrchu je uložená a riadne zaistená. Nie sú tam žiadne gumičky, špagátiky ani suché zipsy.
4) Použitá elektronika
Pri elektronike sa veľa nezdržím. Servo je neznámeho druhu, ale známeho pôvodu. To svedčí aj o jeho funkčnosti. Rýchlo sa zadýcha a v teréne je slabé. Motor klasika 540 plecháč bez akéhokoľvek popisu. Podľa jeho zahrievania odhadujem krátku životnosť. Regulátor má pasívne chladenie, ale je tiež otázkou či mu to pomôže. Prijímač zatiaľ funguje a neviem prečo by ďalej nemal.
5) Technické vychytávky
Čo ma skutočne prekvapilo, tak aj takéto auto má pár podľa mňa zaujímavých vychytávok.
a) priečne uložená prevodovka s motorom zaberá málo miesta a technologicky je rozumne kompaktná. http://hollyml.rajce.idnes.cz/Cinan_6x6#prevodovka.jpg
b) všetky prechodové nápravy s uložením kardanu vo vrchnej časti zabezpečujú lepšiu priechodnosť terénom a možnosť nekonečného pripájania ďalších náprav. http://hollyml.rajce.idnes.cz/Cinan_6x6#naprava_dif.jpg
http://hollyml.rajce.idnes.cz/Cinan_6x6#naprava.jpg
6) Jazdenie http://hollyml.rajce.idnes.cz/Cinan_6x6#Amewi_6x6_1_.jpg
Jazda je v skutku zábavná a aj pri prvých skúškach to bolo to čo ma presvedčilo o jeho kúpe. Jazdil som na štrku, piesku, zemine aj na skalách. Vode som sa zatiaľ vyhýbal. Elektronika nie je utesnená a voda v nápravách by zrýchlila zadretie klzných podložiek v nápravách (čakám na objednané ložiská). Priechodnosť nerovnosťami je dobrá a v podstate som nemal nikde problém. Jedine predný a zadný nárazník sú trochu nízko. To samozrejme obmedzuje nájazdové uhly. Na tomto suchom podklade majú aj pneumatiky dostatočný záber, ale ich tvrdosť bude asi limitujúca na mäkšom podklade. Páči sa mi aj sprevodovanie oboch stupňov. Pomalá rýchlosť je dostatočne pomalá na to aby sa dali s prehľadom prekonávať náročné prekážky s veľkou silou záberu a ten rýchlejší prevod je pekne rýchly na prejazdy slabším terénom. S týmto prevodom sa v ťažkom teréne rýchlo dostanete do komplikácie, ktorou bude výrazne slabšia až nedostatočná sila záberu.
7) Klady a zápory +/-
No a konečne sa dostávame k celkovému hodnoteniu a súhrnu jednotlivých častí. Najprv uvediem zápory a k nim sa budem snažiť nájsť klad ktorý by mohol negovať zápor.
Zápory (-):
- made in China
- použitá lacná elektronika
- nekvalitné materiály
- absencia ložísk
- slabá baterka a nabíjačka
- nutný vklad práce ešte pred jazdením
Klady (+) v porovnani s minusami:
+ cena
+ cena (ako v každom RTR)
+ cena
+ cena (objednanie nových ma vyšlo na cca 20€)
+ cena (ako v každom RTR)
+ cena
+ jazdné vlastnosti 6x6
+ možnosti upgrade
Celovo sme teda prišli na to, že máme viac plusov ako mínusov. Respektíve každý mínus sa dá negovať nízkou cenou modelu. 6x6 za cenu približne 280€ nedostanete asi nikde. Dilema a otázka ktorá ma trápi od začiatku je životnosť celého modelu. Týmto teda končím a dúfam, že po dákom čase budem môcť pokračovať v recenzii tohto už jazdeného modelu.
Autor: tomáš hollý – RCexpedition.sk http://hollyml.rajce.idnes.cz/Cinan_6x6
Prajem prijemne citanie.
Neskor sem pridam aj dalsie skusenosti po jazdach.
Amewi Surpas Wild 3 6x6:
Keďže som kúpil novy RC model (zn. made in China), tak som sa rozhodol trochu ho otestovať a napísať krátku recenziu aby ste aj Vy vedeli čo takýto model obnáša, ktoré sú jeho silné a slabé stránky.
Najprv musím povedať, že som sa na kúpu tohto modelu pozeral s obavou a čím ďalej tým viac sa mi táto 6x6-ka páčila viac a viac. Napokon som teda pristúpil k samotnej kúpe a sám seba som sa snažil presvedčiť, že to bude OK. No moje prvotné obavy stále trvali a aj do doby kedy píšem tento článok sa nevytratili. Nechcem tým povedať, že som spravil chybu, alebo že sa to rozpadlo hneď po prvých jazdách. Len moja nedôvera plynie zo samotného faktu, že je to „made in China“.
O tom čo a ako. Na čo som prišiel. Či to odporúčam, alebo nie. Na to všetko nájdete odpovede v mojom článku. No niektoré odpovede tam nenájdete hneď, alebo nebudú povedané jasne. Niečo bude aj na Vás čomu sami uveríte, alebo s čím sa stotožníte.
Nikdy sa mi nechce čítať celé články rôznych recenzistov a hlavne nie keď hľadám konkrétnu informáciu. Preto som sa rozhodol rozdeliť to do viacerých odsekov pričom si sami nájdete to čo chcete vedieť a čo potrebujete nájsť:
1) Balenie
2) Karoséria a jej spracovanie
3) Podvozok a jeho spracovanie
4) Použitá elektronika
5) Technické vychytávky
6) Jazdenie
7) Klady a zápory +/-
1) Balenie:
Celý model je štandarde zabalený v klasickej kartónovej škatuli s peknými obrázkami. Keďže ide o RTR (ready to run, čiže pripravené na okamžité používanie), tak je jasné, že auto je už poskladané a nastriekané. Po rozbalení stačí nalepiť nálepky s pribalenej sady. Tá obsahuje nálepky karosérie ako sú čierne „sklá“, bočné lišty a kľučky, „svetlá“, „smerovky“, atď... . Úvodzovky som schválne použil aby bolo jasné, že sklá (okná), svetlá, ale aj lišty a kľučky sú ozaj len nálepky. Ďalej tam nájdeme nabíjačku s baterkou ktoré som len videl schovávať sa v malej krabičke. Ani som ich v podstate nevyberal. Nabíjačka je pre skúsených RC-čkárov zbytočná až nepoužiteľná a baterka 1500mAh ... (niet čo dodať). Takže som musel použiť moju baterku pričom hneď som natrafil na dinosaura v podobe Tamyiackého konektora. Bohužiaľ toto už nepoužívam od čias keď som začínal s podvozkom CC01 kde pri NiMh baterkách bol používaný vo veľkom. Nahradil som ho teda dutinkami a vložil baterku. Potom nasledoval ovládač. Je to klasická volantovka ku ktorej som sa zatiaľ nedočítal koľko má kanálov. Dva či tri? Ešte neviem a zatiaľ ma to ani nezaujíma. Samotný model viac ako dva nepotrebuje. Celý ovládač je lacno a jemne futuristicko čínsky. Vadí mi na ňom, že sa nedá trimovať plyn a nedá sa ovládať jednou rukou (čo pri dlhších výletoch kde sú ľahké prejazdy dosť oceňujem).
Auto mám teda vybalené a pripravené. Ešte ostáva prečítať si návod, ktorý je v DE a EN jazykoch. Takže poobzerám obrázky, rozobratého modelu a hor sa jazdiť a skúšať.
2) Karoséria a jej spracovanie:
Lexanová karoséria je nastriekaná na strieborno veľmi jemnou vrstvou farby. Pri detailnejšom pohľade už teraz na niektorých miestach vidno priesvitnosť lexanu. Z vonkajšej strany to, ale nevidno vôbec. Vonkajšok je ako zvyčajne pri lexanových karosériách chránený ochrannou fóliou ktorú treba dať dole ako prvú. Potom ostáva namontovať doplnky ako sú: zrkadlá, spojler, lemy blatníkov, zadná záhradka na korbu a už spomínané nálepky. Karoséria je vyrezaná presne a všetko pasuje tak ako má. Jej doplnky sú materiálovo a pohľadovo takmer totožné ako na známom modely od Axialu – Dingo. Vďaka dobrým výliskom karosérie sa aj nálepky dajú nalepiť presne. Samotná tuhosť použitého lexanu je priemerná až slabšia. Ale to ani nevadí lebo lexan sám o sebe toho znesie veľa a nebál by som sa ani tvrdšieho zaobchádzania. Dobre je vyriešená predpríprava na osvetlenie modelu. Na vrchu blatníkov sú plastové chrániče na obrysové svetlá, ktoré majú aj predprípravu na upevnenie a vloženie diód. Podobne je to aj na strešnom spojlery, ktorý má na bokoch tiež prípravu na prevedenie kábla a upevnenie diód. Horšie je to s osvetlením priamo do karosérie. Tam žiadna príprava ani paraboly nie sú.
3) Podvozok a jeho spracovanie:
Podvozok je to čo ma na prvý pohľad zaujalo a to prečo som si tento model aj kúpil. Je tu však rozpor medzi nápaditosťou a spracovaním. Rozdiel je aj medzi vizuálnou stránkou a použitím materiálom. Podvozok s pohonom 6x6 som ešte nemal, ale mal som možnosť byť pri vytváraní takéhoto home made podvozku.
Materiál: celý podvozok vrátane rámu a vlastne všetkého je plastový. Až som sa bál že plastové bude aj ozubenie v nápravách. Toto som vylúčil po ich rozobratí (ozubenie je kovové). Plastový je teda rám, držiaky, linky, nápravy, nárazníky, bočné stúpačky, kardany atď... . Kúsok kovu ktorý vidno je motor a jeho držiak k prevodovke a ešte malý pliešok, ktorý spája predĺženie rámu podvozku pri použití varianty 4x4 a 6x6. To čo som všetko napísal, že je plastové to až na rám a v niektorých prípadoch kardany ale platí aj pri iných značkových modeloch. No mám obavy z pevnosti použitého plastu na tomto modely. Po asi hodinke jazdenia po skalách a pieskových násypoch som našiel ulomený plast. Zistil som, že je to z krabičky na elektroniku. Vôbec netuším kde by som dal taký náraz aby som ju zlomil. Je umiestnená na vrchu rámu za servom a vyzerá podobne ako je použitá na Axialoch scx10. SCX10 mám už dlhé roky a túto krabičku som ešte nepoškodil. No napriek tomu vidím, že linky a spojovačky riadenia sú dosť pevné a netrpia slabosťou ohýbania pri väčšej záťaži (zatiaľ).Najväčší kontrast je plastový rám. Už som mal možnosť vykrúcať a zakrúcať niektoré šraubičky z neho a nemohol som si nevšimnúť, že pri vykrúcaní mi na závitoch ostávajú malé plastové špóny. Viac krát dnu a von a už to nepôjde správne dotiahnuť. Keď sme pri doťahovaní, tu som zistil zásadnú materiálovú chybu. Šroubičky sú štandardne M3 s poľgulatou hlavou na imbus. Ich nedostatkom je slabosť materiálu. Niekoľko šroub sa mi ani nepodarilo vykrútiť. Pri prvom zábere ostala z imbusového šesťhranu len okrúhla jamka. Pri ďalších sa mi to isté stalo pri zakrúcaní (náradie mám kvalitné a sila primeraná). Je tu ale jedna záležitosť pri ktorej som sa zhrozil už keď som si pozeral manuál. V celom aute sú asi len dva ložiská. Tie by mali byť v prevodovke. Ostatné uloženia kde by mali byť normálne guličkové ložiská sú len klzné podložky. Toto je vec ktorú treba ihneď odstrániť. Ešte pred tým ako sa vyderú osky, alebo uloženie v nápravách je nutné ich vymeniť za guličkové ložiská (rozmery sú písane v manuály). Tieto klzné podložky už pri menšom namáhaní zadrhávajú a ak sa k nim dostane voda, prach alebo akákoľvek iná nečistota, tak dôjde k ich úplnému zadretiu.
Funkčnosť: podvozok ako taký si myslím, že je plne funkčný a účelný. To že je z plastu mu možno dodáva ešte lepšie vlastnosti, nakoľko je jeho torzná tuhosť slabá. To znamená, že kríženie náprav je ešte umocnené čiastočným skrútením celého rámu v prospech potrebného prekríženia. Kríženie podporujú aj dlhé tlmiče ktoré podľa mňa nebudú kvalitovo nic moc. Nedá sa na nich nastaviť ani tvrdosť. Resp. nedá sa nastaviť pomocou matice so závitom ako býva zvykom. Súčasťou balenia sú vymedzovacie podložky, ktoré sa podkladajú na vrchné uloženie tlmičov. Nápravy http://hollyml.rajce.idnes.cz/Cinan_6x6#naprava_dif.jpg sú z môjho pohľadu veľmi účelné a dobre vymyslené. Všetky nápravy na tomto vozidle sú prechodové. To znamená, že ak by som z neho chcel spraviť osem kolku, alebo 9 či 10 kolku, tak len jednoducho na poslednú, alebo aj prvú nápravu napojím kardan a ďalšiu a ďalšiu a ďalšiu nápravu. Ale opäť mi vadí presnosť prevedenia a ozubenie. Nápravy sú hlučné a pri voľnom točení kardanom v ruke, cítiť jemné sekanie vo vnútri nápravy. Uvidíme ako dlho to vydrží. Pekné riešenie je, že kardany vstupujú do nápravy nad jej osou a k diferáku sú sila vedené v náprave cez ďalšie ozubenie. Prevodovka a rozvodovka sú spolu celkom malé a dobre funkčné. Prevodovka je dvoj stupňová s mechanickým (manuálnym) preraďovaním. Toto sa dá prerobiť na radenie servomotorom. Ale tam by už bolo treba tretí kanál. Čo je otázka, lebo na ovládači je dáka páčka ktorá má polohy označené písmenami H-L a malo by to slúžiť práve na upgrade preraďovania rýchlostí. Ako som písal vyššie, tak kardany sú tiež platové a to je určite veľká slabina z hľadiska dlhodobého namáhania. Kĺby na kardanoch sú tiež plastové so kovovým krížom, ktorý ako vieme vytlčie do plastového uloženia oválne diery a tým bude celý kardanový kríž voľný a časom sa roztrhne. Treba si uvedomiť, že vôle v kardanoch sa prenášajú do celého prevodového ústrojenstva a majú zlý vplyv na ozubenie diferenciálov a prevodovky. Plastové linky a spojovačky riadenia sú OK. Ich tvrdosť vyzerá byť dostatočná a myslím si, že sa pri väčšej záťaži nebudú prehýbať, ako to poznáme zo starších modelov od Axialu. Páči sa mi uloženie baterky http://hollyml.rajce.idnes.cz/Cinan_6x6#ram_a_ulozenie.jpg , ktoré je umiestnené medzí rámom v strede vozidla. Samotné uloženie a upevnenie baterky je ... nazval by som to taký hard case kde zo spodu aj z vrchu je uložená a riadne zaistená. Nie sú tam žiadne gumičky, špagátiky ani suché zipsy.
4) Použitá elektronika
Pri elektronike sa veľa nezdržím. Servo je neznámeho druhu, ale známeho pôvodu. To svedčí aj o jeho funkčnosti. Rýchlo sa zadýcha a v teréne je slabé. Motor klasika 540 plecháč bez akéhokoľvek popisu. Podľa jeho zahrievania odhadujem krátku životnosť. Regulátor má pasívne chladenie, ale je tiež otázkou či mu to pomôže. Prijímač zatiaľ funguje a neviem prečo by ďalej nemal.
5) Technické vychytávky
Čo ma skutočne prekvapilo, tak aj takéto auto má pár podľa mňa zaujímavých vychytávok.
a) priečne uložená prevodovka s motorom zaberá málo miesta a technologicky je rozumne kompaktná. http://hollyml.rajce.idnes.cz/Cinan_6x6#prevodovka.jpg
b) všetky prechodové nápravy s uložením kardanu vo vrchnej časti zabezpečujú lepšiu priechodnosť terénom a možnosť nekonečného pripájania ďalších náprav. http://hollyml.rajce.idnes.cz/Cinan_6x6#naprava_dif.jpg
http://hollyml.rajce.idnes.cz/Cinan_6x6#naprava.jpg
6) Jazdenie http://hollyml.rajce.idnes.cz/Cinan_6x6#Amewi_6x6_1_.jpg
Jazda je v skutku zábavná a aj pri prvých skúškach to bolo to čo ma presvedčilo o jeho kúpe. Jazdil som na štrku, piesku, zemine aj na skalách. Vode som sa zatiaľ vyhýbal. Elektronika nie je utesnená a voda v nápravách by zrýchlila zadretie klzných podložiek v nápravách (čakám na objednané ložiská). Priechodnosť nerovnosťami je dobrá a v podstate som nemal nikde problém. Jedine predný a zadný nárazník sú trochu nízko. To samozrejme obmedzuje nájazdové uhly. Na tomto suchom podklade majú aj pneumatiky dostatočný záber, ale ich tvrdosť bude asi limitujúca na mäkšom podklade. Páči sa mi aj sprevodovanie oboch stupňov. Pomalá rýchlosť je dostatočne pomalá na to aby sa dali s prehľadom prekonávať náročné prekážky s veľkou silou záberu a ten rýchlejší prevod je pekne rýchly na prejazdy slabším terénom. S týmto prevodom sa v ťažkom teréne rýchlo dostanete do komplikácie, ktorou bude výrazne slabšia až nedostatočná sila záberu.
7) Klady a zápory +/-
No a konečne sa dostávame k celkovému hodnoteniu a súhrnu jednotlivých častí. Najprv uvediem zápory a k nim sa budem snažiť nájsť klad ktorý by mohol negovať zápor.
Zápory (-):
- made in China
- použitá lacná elektronika
- nekvalitné materiály
- absencia ložísk
- slabá baterka a nabíjačka
- nutný vklad práce ešte pred jazdením
Klady (+) v porovnani s minusami:
+ cena
+ cena (ako v každom RTR)
+ cena
+ cena (objednanie nových ma vyšlo na cca 20€)
+ cena (ako v každom RTR)
+ cena
+ jazdné vlastnosti 6x6
+ možnosti upgrade
Celovo sme teda prišli na to, že máme viac plusov ako mínusov. Respektíve každý mínus sa dá negovať nízkou cenou modelu. 6x6 za cenu približne 280€ nedostanete asi nikde. Dilema a otázka ktorá ma trápi od začiatku je životnosť celého modelu. Týmto teda končím a dúfam, že po dákom čase budem môcť pokračovať v recenzii tohto už jazdeného modelu.
Autor: tomáš hollý – RCexpedition.sk http://hollyml.rajce.idnes.cz/Cinan_6x6