Správne nabijanie LiPo

všetko o RC vybavení a elektronike v RC modeloch

Re: Správne nabijanie LiPo

Poslaťod losimiso » Uto 22. Máj 2018 22:44:05

Zdravym vas. Kolko časovo orientacne zvladnete jazdit expedicie v narocnejsich ternoch na svojich autach s 5200 mAh LiPo bateriou?
Mne po par minutach auto nezvladne prejst prekazku doslova ostava stat a pipak hlasy pokles baterie pod 3,7V z plne nabitej, teda udajne podla mojej nabijacky.
losimiso
 
Príspevky: 27
Registrovaný: Pon 13. Jún 2016 17:16:48
Bydlisko: Namestovo

Re: Správne nabijanie LiPo

Poslaťod misho222 » Str 23. Máj 2018 6:03:04

Ak nebahníš pod plným výkonom, tak ti taká baterka vydrží od 1hodiny do troch...
Otazka je co mas za auto, aky pohon...
Po nabití kolko voltov mala baterka ??
Tiež môže byť mŕtva aj baterka....
Málo informácií...
Obrázok užívateľa
misho222
 
Príspevky: 91
Registrovaný: Ned 18. Dec 2016 21:23:57
Bydlisko: Senec

Re: Správne nabijanie LiPo

Poslaťod losimiso » Str 23. Máj 2018 8:28:09

Auto je Losi Night Crawler 2 4x4 motor je tam 35T dynamite. Vsetko teda povodne. Nemenil som ani prevody. Baterky 7.4V 2cl. LiPo 5200 30c
No neviem na kolko nabijem tie baterie pretoze mam uplne zakladnu nabijacku bez displeja. Takze pri plnnom nabity svieti zelena dioda a hlasi pipnutim. Vtedy bateriu odpajam. Podla pipaka mala okolo 8,17V
Ale vravym po chvilke klesli clanky pod nastavenu hodnotu 3,7V
Teda ako som isiel rovinu tak v pohode. Dam prekazku alebo kopcek auto nejde a pipak hlasy pokles. Ten isty problem na oboch bateriach. A teda aj ked som bateriu vymenil za ,,nabitu" auto uz od zaciatku nechcelo ist do kopca. Pipak nic nehlasil. Podrzal som auto pod plynom aby som videl ci nastane pokles a zacalo sa dymit z motorceka. Vyskusam pozicat lepsiu nabijacku. Ale ako odhalim ci su zle baterie?
losimiso
 
Príspevky: 27
Registrovaný: Pon 13. Jún 2016 17:16:48
Bydlisko: Namestovo

Re: Správne nabijanie LiPo

Poslaťod petos » Pia 25. Máj 2018 15:51:16

Zle baterie vies diagnostikovat 2 sposobmi.
1. pohladom
Su nafuknute, poskodeny obal.

2. ked ich pripojis na poriadnu nabijacku
napr : accucel https://hobbyking.com/en_us/turnigy-accucel-6-80w-10a-balancer-charger-lihv-capable.html?___store=en_us
Li-po nabijas vzdy tak, ze ich pripajas ako silovymi vodicmi (tie dva hrube, cerveny a cierny) tak aj 3 tenkymi. Tie idu do balancera.
Tie 3 tenke sluzia na rovnomerne nabijanie Li-po v balanc rezime.
ide totiz o to, ze kazdy clanok ma iny vnutorny odpor, co sa prejavi prave ked nabijas baterie cez 2 silove vodice.
Vsetky Li-pol baterie sa skladaju z clankov 3.7V , niektore iba z 2 clankov zapojenych do serie, ine baterie zo 4 clankov. zapojenych do serie a paralelne.
Samozrejme, cim viac spojov, tym rastie sanca, ze aj spoje nemusia byt prevedene kvalitne.
Mne sa napriklad stalo, ze sa mi kontakt na jednom clanku takto prehrdzavel.

balancer ti ukaze, ci mas kontak na kazdy clanok. Ked ti vyhodi error connection. Tak vies ze je nieco zle s bateriou.
Ked ti ukaze napatie na clankoch, dalsia diagnostika je, ci maju skoro rovnake napatie. Moze sa stat ze jeden clanok ti ukaze aj o 1-volt nieco ine ako druhy. To je dalsia chyba baterie. ked su clanky napatovo rozhodene, ten co mavyssie napatie, sa snazi dobijat ten s mansim napatim.
To mensie napatie ma ale daku pricinu, napriklad vacsi vnutorny odpor. Ten sposobi, ze ked nabijas bateriu, tak nejde rovnaky prud do oboch clankov a rozhodis ich.
Balancer strazi aby aj roznorode clanky si nabijal optimalne. Teda, ze do kazdeho natlacis prud na rovnaku kapacitu. Len pri jednom clanku to moze predstavovat 5200mAh, druhy clanok v baterii potebuje 5600mAh na plnu kapacitu.
Cim viackrat opakujes nespravne nabijanie, tak tym viac rozhadzujes clanky v baterii. Ze ti zacnu robit taketo hluposti.
Predpokladam, ze ked auto nedokaze vyjst do kopca, tak ale pokrutis volantom a servo zatoci.

Riesenie: poriadna nabijacka. Ty si musis precitat manual co k nej je.
Toto je navod na E-station, sedi aj na Accucell a jeho dalsie klony. software maju rovnaky
http://www.rcm-pelikan.cz/dld/e_Station_BC_6_navod.pdf
A predpokladaj, ze tie baterky aj ked pripojis na poriadnu nabijacku, tak uz nikdy nebudu v top stave. Pri nasich autach to az tak nevadi, ale pokles kapacity baterie citime dost. A kapacita ide ako prva do prdele, ked sa spravas zle k bateriam.
Ja pri poklese z 5000 mAh na 3500, uz vyhadzujem baterky. Ta bateria ked ju dam do auta vydrzi jazdit 10 minut a uz mi regulator hlasi nizke napatie a odpoji motor.
Rataj s tym, ze koli vnutornemu odporu baterie, vnutorny odpor vodicov cez ktore nabijas, odpor konektorov, to vsetko musi prekonat nabijaci prud, pokial sa ulozi v baterii. Kazdy odpor znamena straty.
Cize aj novu baterku ked nabijam kapacita 5000, tak nabijacka mi do nej natlaci 5200-5300. Vsetko navyse su straty ktore v mieste odporu sa vyziaria ako teplo.
preto sa odporuca nabijat baterie pod dohladom. Nieco sa pokazi a vsetok prud moze zahrievat li-polku tak, ze zacne horiet. pripadne zacne plynovat, nafukne sa a potom ju ten tlak roztrhne a ako sa uvolni horlavy plyn, zacne to horiet.

Nespravny rezim na nabijacke toto dokaze spolahlivo tiez. Prebijas bateriu vysokymi prudmi, zacne horiet.
Cital som, ze maximalne 1/10 kapacity baterky je nabijaci prud ktory tepelne dokaze bateria absorbovat.
Cize ked mas 5000mAh, 1/10 je 500mAh.


Dalsia podstatna vec su vodice a konetory v aute. dalsie vnutorne odpory, kde mas straty, ktore vedu k predcasnemu poklesu napatia. ideal je mat co nahrubsie kable na co najkratsej vzdialensoti a bez spojov.
To sa ale dosiahnut neda. mas min. 2 spoje bateria /regulator/motor. Mozes tam mat zly kontakt. Konektory mozu byt smejdy, co nie su stavane na take pouzivanie.
Tam je recept jednoduchy. Vymenit za poriadne konektory napr 4mm https://www.dhgate.com/product/50x-sets-4-0mm-4mm-gold-bullet-connector/100922223.html
tie su navrhnute na dost amperov. (100A by mali dokazat dat)
Priemer vodicov. Medzi bateriu a motor dat aspon prierez 2.5mm silikonovy kabel. Pojde to aj na tensich, ale zvysujes vnutorny odpor kablu.
Zase aha, motor HPI GT 550 je zrut, a veselo si si v scx 10 cuca okolo 1 ampera. (5000m mAh vydrzi okolo 1h15min az 1h30 min, podla terenu) ked motor zablokujes, tak odber rastie do nebies. A vtedy nieco povoli.

Pre RTR auta z obchodu je toto normalne. Poriadna nabijacka by ich predrazila, elektroinstalacia pouziva casto tamyia konetory.
To su smejdy.
hadam jedine poriadne spravene konektory na RTR ma Traxxas . V TRX 4 mas zase ale ine problemy(serva diferakov a prevodovky)

takze poriadna nabijacka, asi(nove baterie), prerobit elektroinstalaciu v aute.
A bude ti to jazdit ako ma ;)
TRX6
SCX10
Obrázok užívateľa
petos
 
Príspevky: 718
Registrovaný: Sob 22. Jan 2011 15:11:05
Bydlisko: BB

Re: Správne nabijanie LiPo

Poslaťod Peter NZ » Pia 25. Máj 2018 22:17:23

Petos, krásne a rozsiahlo si to popísal... a prakticky so všetkým súhlasím.....

snáď len dve veci.....

- nabíjanie prúdom 1/10 kapacity sa používala na NiCd a NiMH.... u pohonných lipoliek je to napísané na obale/puzdre/popisoch..... bežne ale 1x - 2x kapacita, ak potrebuješ - na pretekoch, tak býva uvedené aj rýchlonabíjanie ešte vyššími prúdmi..... ale toto je uź na úkor životnosti

- u Lipol sa nabíja na napätie, nie na kapacitu... bežne sa nabíja na 4,2V/článok..... rozumné nabíjačky ku koncu zniźujú nabíjací prúd..... táto fáza dodá uź malú kapacitu, ale je pomerne dlhá.... ak sa ponáhľame, je možné ju vynechať alebo skrátiť... kapacitne robí tak max 10%, väčšinou ešte menej.... ale keď je čas, je lepšie to nechať do konca, aby sa aj jednotlivé články poriadne vybalancovali...

LosiMiso, k tej výdrži.... aby si vedel porovnať, tak pár mojich údajov.... auto vlastná stavba, cca 6kg, 2x2S sady 4200mAh turnigy nanoprotech
Lipol sa vybíja na tzv koncové napätie.... je to napätie, keď ti v člańkoch ostáva ešte kapacita, ale jej spotrebovanie podstatne zniźuje životnosť.... ale źe ako, je lotéria článok a článok..... mne sa podarilo pred asi dvoma rokmi nevypnúť po winterke auto... prišiel som na to v marci.... nabíjačka odmietla baterky, lebo napätie bolo na oboch sadách nulové... napokon som to oživil nabíjaním malým prúdom.... kým nabehlo napätie a potom som prešiel na anbíjanie Lipol programom na nízkom prúde.... následne dva krát cyklus vybitia a nabitia..... a nejakým zázrakom baterky ožili... sú jemne oduté, nie sú tak tvrdé, ale tak 2-3 hodiny expedićky ešte zvládnu..... oproti tomu pred týmto mojim prúserom zvládali bezpečne a s rezervou aj 5 hodín
defender 90
šasi-rc4wd / nápravy-tamiya / RC-FS-GT3C-8kanál
Land Rover defender D90.... https://www.dropbox.com/sh/g92em49gdyljz6n/AABeUME9f1uVhDlNXjQTYKQZa?dl=0
defender trochu inak... https://www.dropbox.com/sh/y9zzflnjfwhurlx/AAAEuVuzHnDs-oUHcx9G-smTa?dl=0
Obrázok užívateľa
Peter NZ
 
Príspevky: 375
Registrovaný: Štv 09. Apr 2015 9:21:38
Bydlisko: Nové Zámky

Re: Správne nabijanie LiPo

Poslaťod petos » Sob 26. Máj 2018 21:38:06

Nabijanie 1/10,
Ano bezne 1x -2x, ked mas KVALITNE baterie. ja pouzivam lowcost turnigy, zippiny. Od toho su vacsie smejdy uz iba B-grade li-polky :lol:
1x som tlacil do tych baterii az dvakrat. Prvy a posledny raz. Ked mi zacalo turnigy pri 5A(kapacita 5000mAh) nafukovat, tak som videl, ze to nebude s kostolnym poriadkom.
1x cinske lowcosty velmi rychlo znicia.
Max. tlacim 1A, pripadne menej.
na preteky to nie je, pretoze pomale nabijanie, sposobuje "lenivost" baterie, ona nasledne ked ma dodavat vysoke vybijacie prudy, viac sa zahrieva, teda vacsie straty a rychlejsie vybitie.

Pri nasich autach ale toto nema absolutne vyznam. Nase prijority pre Li-po:
1.cena
2.cena
3. kapacita

Nerozpravame sa o bateriach ktore dodavaju 40-60A na pretekoch po dobu 5-10 minut.
Hovorime o bateriach, ktore musia prezit drsne podmienky(voda, mraz, vysoke teploty), kde vybijacie prudy su maximalne 1/100 toho co baterka moze dodavat podla vyrobcu.
lacne turnigy maju 20C pri 5000mAh to je 100A prud. uzivatelia radia nepretazovat tie baterie viac ako polovicou toho maxima, cize 50A.
ja mam auto ktore zere energie na expedicaka teda dost. Ale dlhodoby priemer je 1A/1h15min prevadzky.

Tu 1/10 nabijaci prud som spominal koli bezpecnosti nabijania. Ak zlyha nabijacka a ty budes tlacit do li-polky 1x-2x(nasobok kapacity baterie, cize ked je 5000mAh bateria, 1x znamena nabijaci prud 5A, pri 2x to je 10A) tak pekne krasne vyhoris od poziaru baterie.
1/10 je nepisana hranica, kde sa nic nestane. Len sa to v baterii premeni na teplo, ktre ale stihne baterka bezpecne vyziarit do okolia.

Zazil som na pretekoch cestakov, kde buchli Nimh sada baterii, ako ich nabijal medzi jednotlivymi pretekmi. starsie clanky uz neboli tak pruzne, ako nove a nevydrzali.
A videl som na vlasne oci, ako skoncila Li-po bateria, ktoru "experti" odporucali nabijat novacikovi 2x.Novacik tomu nerozumel a nenastavil dobre nabijacku. Vysledok -zhorena lipolka + obhorena kuchynska linka.

Aha, ja to berem, ze dnes sa ludom nechce vobec citat. O li-po nevedia nic, max. co im natara predajca. Preto pisem s pohladu maximalnej bezpecnosti pre uzivatela Li-po baterii.
To ozivovanie baterie odporucam len ludom co vedia co robia. Pretoze tam je tiez pre novacika sanca, ze to popletie a li-polka zhori.


Ohladom nabijania na napatie a nie kapacitu. Suhlasim. Ale napatie 4,2 V ti nic nepovie o tom aku kapacitu prudu dokazala bateria absorbovat.
Ja som mal 3 rocne li-po, ktore ukazali 4,2 V na clanok. lenze to mne bolo figu platne, ked naboj v baterii bol len 3000mAh.
ked sa k tomu pripocital vnutorny odpor vymlatenych 5 rocnych konektorov, tak mi expedicak prestal ist po 10 minutach na 5000mAh bateriu a lipo safe hlasil nizke napatie.
Na firme som riesil nieco podobne. Vzdy merali napatie, dodany naboj ich nezaujimal.
darmo mala bateria napatie ktore hlasilo je plne nabita, ked jej kapacita zo 7000mAh(nova bateria) bola aktualna iba 76 mAh!!!

Losimiso ma uz tu toho popisane dost.

Este jednu vec. Aspon za mna. preco pouzivam "blato" li-polky? pretoze ja potrebujem kapacitu pri prijatelnej cene.
Mam na vyber smejd li-po 5000 za 22€, alebo kvalitu 5000mAh za 60-70€.
mam 6 baterii 5000 a 6000mAh suhrnna kapacita 35 000 mAh.
naco to mam? Nuz na poriadne expedicie ktore maju aj 12km a viac.
Trochu poctov - blato 6xbaterii 132€
6x kvalitne baterie 390€
A tie kvalitne vydrzia mozno o polovicu viac ako smejdy. Pretoze nech mas baterie akekolvek. Mocit ich vo vode, blate, znasat otrasy a pady auta, cez leto vystavovat vysokym teplotam na slnku , hned nato ich utopit v potoku, v zime zase minusove teploty, obcas prekracujuce aj -10 stupnov nie je zdrave pre ziadnu bateriu. Duplom este pre tak citlive baterie ako su Li-po.
TRX6
SCX10
Obrázok užívateľa
petos
 
Príspevky: 718
Registrovaný: Sob 22. Jan 2011 15:11:05
Bydlisko: BB

Predchádzajúci

Späť na RC súpravy a elektronika

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 2 hostia

cron